MUSLIM’S PERCEPTION TOWARDS FINANCING ACTIVITIES IN CONVENTIONAL BANKS

Briansyah Kancanaburi

Abstract


Abstract: The purpose of this research is to analyze Muslim’s perception toward conventional bank, to analyze the awareness of Muslim toward riba in their financing activities, and to analyze the factors that influence Muslims to save their money in conventional bank. The data used in this research is secondary data. The techniques for collecting data by interview and observation using questionnaire for 130 respondents. The analysis method used in analyzing this research is simple regression with classical assumption test. The Result of this research shows that they are economic factor & services significantly influence the dependent variable. Another variable, which do not influence significantly, are products and sharia factor. The most influence factor in this research is economics by 0.002 from those processed variable.

 

Abstrak: Tujuan penelitian adalah menganalisis persepsi Muslim terhadap bank kon­ven­sional, untuk menganalisis kesadaran Muslim terhadap riba dalam kegiatan pereko­nomian, dan untuk menganalisis faktor-faktor yang mempengaruhi Muslim untuk tergerak menyim­pan uangnya pada bank konvensional. Data yang digunakan pada penelitian ini adalah data primer. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah interviewdan observasi dengan pembagian kuisioner pada 130 responden. Metode analisis yang digunakan regressi sederhana dengan uji asumsi klasik. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa 2 variabel independen secara signifikan berpengaruh terhadap dependen variable, mereka adalah faktor ekonomi dan pelayanan. Variabel lain yang tidak siginifikan berpengaruh adalah produk & faktor syariah. Variabel yang paling berpengaruh pada penelitian ini adalah faktor ekonomi dengan 0,002 terhadap variable dependen.

 


Keywords


muslim’s perception; behavior; conventional bank

Full Text:

PDF

References


Amali H., et al. (2012). Identifikasi faktor penen¬tu keputusan konsumen dalam memilih jasa perbankan: bank shariah vs bank konvensional. Jurnal Penelitian. Ker¬jasama Bank Indonesia dan Center for Banking Research Universitas Andalas.

Ardiansyah. (2007). Minat Masyarakat Dalam Memilih Bank Shariah.

http://www.pkm.dikti.net/pkmi_award_2006/pdf/pkmi06_114.pdf, Diakses tanggal 27/02/2014.

Dusuki, A. (2001). Challenges of realizing Maqasid al Shariah in Islamic Capital Market: Spea¬cialFocus on Equity-Based Sukuk.

Erol, C., and El-Bdour,R. (1989). Attitudes, be¬haviour and patrinage factors of bank customers towards Islamic Banks. Inter¬national Journal Banking and Marketing, Vol. 7 No.6: 31-37.

Iqbal, H. (2006). Analisis Data Penelitian dengan Statistik, Cetakan Kedua. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kamili, M.H. (2009). Maqasid Al-Shariah Made Simple. IIIT.

Karim, A.A. (2001). Islamic perspective on eco¬nomic rationality assumptions. Paper to be presented in Forum Diskusi Asumsi Rasionalitas dalam Ilmu Ekonomi Sebuah Tinjauan Teori Ekonomi Neoklasik dan Ekonomi Islam, Yogyakarta.

Khoirunissa, D. (2003). Consumers’ preference toward Islamic banking (Case Study Bank Muammalat Indonesia and Bank BNI Shariah). IQTISAD Journal of Islamic Economics ISSN 1411 – 013X, Vol. 4, No. 2.

Kotler, P. (1983). Dasar-dasar pemasaran, 1st Printing. Jakarta: CV Intermedia.

Kreitner. R. dan Kinicki, A. (2005). Perilaku or¬ganisasi (organizational behavior). Jakarta: Salemba Empat.

Kuncoro, M. (2000). Membangun Paradigma Ekonomi Islam. Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan, Vol 1 No.2 Oktober 2000: 85-96.

Mankiw, N. Gregory. (1997). Macroeconomics. Fourth edition. New York: Worth Pub¬lishers.

Minsky, H.P. (1982). Inflation, recession and eco¬nomic policy. London: Wheat sheaf Books.

Naser, Kamal, Jamal, Ahmad, and Khalid Al-Khatib, (1999). Islamic banking: A Study of customer satisfaction and preferences in Jordan. The International Journal of Banking Marketing for the Financial Services Sector, Vol.17 No.3: 135-150.

Prasetyo, B dan Jannah, L.M. (2007). Metode penelitian kuantitatif teori dan aplikatif. Jakarta: Rajawali Pers.

Pride, W.M. and O.C. Ferrell. (1995). Marketing: concepts and strategies. 9th edition. Boston.

Purbayu, B.S. dan Ashuri. (2005). Analisis statis¬tic dengan Microsoft Excel & SPSS. Yogya¬karta: Penerbit Andi.

Saini, Y., Bick, G. and Abdulla, L. (2011). Con¬sumer awareness and usage of Islamic banking products in South Africa. Wits Business School. University of the Wit¬watersrand.

Salusu, J. (1996). Pengambilan keputusan stratejik: untuk organisasi publik dan organisasi nonprofit. Jakarta: Grasindo.

Sumarni, M. and Wahyuni S. (2006). Metodologi penelitian bisnis. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Sumarwan, U. (2004). Perilaku konsumen: teori dan penerapan dalam pemasaran. Bogor: Ghalia Indonesia.

Sutisna. (2001). Perilaku konsumen dan komu¬nikasi pemasaran. Bandung: PT Remaja Rosda¬karya.

Thajudeen, K.S. (2012). Maqasid Al-Shariah is one of the very important Shariah aspects in Islamic Finance. INCEIF The Global University in Islamic finance, KL.

Young, P.V. (1975). Scientific social survey and research. Englewood: Prentice-Hall.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan




 

Office:
Redaksi JESP UMY, Gedung E2 Lantai 2, Fakultas Ekonomi dan Bisnis, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Jalan Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55183
Telp: (0274) 387656 ext.184
Fax: (0274) 387646
Email: jesp@umy.ac.id


Jurnal Ekonomi & Studi Pembangunan (JESP) is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.