Kepuasan Pelanggan pada Westlake Resto: Menggunakan Model Transaksi Spesifik

Rifqi Aulawi Yunahar, Siti Dyah Handayani

Abstract


This study aims to determine the effect of the analysis of food quality, responsiveness, design physic and price to customer satisfaction The Westlake Resto in Yogyakarta.The population of this research is that consumers who ever bought and came to The Westlake Resto in Yogyakarta. The samples in this study of 100 respondens and techniques used are Convenience sampling (sampling by going directly to the place of research). The analysis tool used is multiple linear regression analysis method. This included: validity and reliability test, hypothesis testing through F test and t test and analysis of the coefficient of determinan (R2 ). Based on the analysis conducted found that:Testing the hypothesis by using Test F can be known whether or not a model feasible. Hypothesis testing with t test shows that the four independent variables of food quality (X1), responsiveness (X2), physical design (X3) which proved positively and significantly influence the dependent variable while the price variable (X4) proved negatively and significantly influence the dependent variable customer satisfaction (Y). Adjusted R Square result is 34% customer satisfaction variables able to be explained by four independent variables.


Keywords


Food quality, responsiveness, design physic, price, costumer satisfaction

Full Text:

PDF

References


Adi, A.F.R. 2012. Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Business Review. Volume 1, Nomor 1, Halaman 1-9.

Andaleeb, S. dan Conway. 2006. Customer Satisfaction In the Restaurant Industry: An Examination of the Transaction Spesific Model. Journal of Services Marketing.Vol 20, No 1, Halaman 3-11.

Andreani. 2010. Analisa Kualitas Layanan Bisnis Makanan dan Minuman Di Surabaya Ditinjau Dari Derajat Pemenuhan Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen Pemasaran. Vol 5, No 1, Halaman 1-8

Arikunto, S. 2010. Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. (Edisi Revisi). Jakarta : Rineka Citra.

Atmodjo, Marsum W. (2005). Restoran dan Segala Permasalahannya. Yogyakarta: Andi.

Buchari, Alma. 2000. Manajemen Pemasaran Dan Pemasaran Jasa. Penerbit Alfabet

Christina, Widya, Utami. 2010. Manajemen Ritel (edisi 2). Jakarta : Salemba Empat.

Dharmmesta, B.S. 2005. Manajemen Pemasaran Modern. Liberty, Yogyakarta.

Doyle A.D, 2009, Physical Growth and Development; Physical

Growth, Merck Manual Professional

Essiem, Joshua Ofari. 2013. Service Quality And Patients Satisfaction With Healthcare Delivery. European Journal of Business And Management. Vol 1, No 1, Halaman 1-6.

Fiani, M. S. & Edwin J. 2012. Analisa Pengaruh Food Quality & Brand Image terhadap Keputusan Pembelian Roti Kecik Toko Roti Ganep’s di Kota Solo. Jurnal Manajemen Pemasaran. Vol 1, No 1, Halaman 1-6.

Ghozali, I. 2011. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 19. Badan Penerbit Universitas Diponegoro Semarang.

Hair dkk. 2006. Metode Pengumpulan Sampel.

Irawan, H. 2003. 10 Prinsip Kepuasan Pelanggan.Jakarta : Elex Media Komputindo.

Julius, Y. 2009. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Produk Terhadap Kepuasan Konsumen Berbelanja. Ekuitas Jurnal Ekonomi dan Keuangan. Vol 3, Halaman 294-312.

Kurniasari, N. 2013. Analisis Pengaruh Harga, Kualitas Produk Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan.Jurnal Manajeman Pemasaran. Vol 1. No 1, Halaman 5-16.

Kotler, P. & Armstrong, G. 2014. “Principles of Marketing”(14th Edition). Pearson, New Jersey

Kotler, P. & Kevin L. K. 2012. Marketing Management 13. New Jersey: Pearson Prentice Hall, Inc

Lupiyoadi, H. 2006. Manajemen Pemasaran Jasa, Edisi Kedua. Jakarta: Penerbit Salemba Empat. 525

Manoppo, F. 2013. Kualitas Pelayanan dan Servicescape Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Grand Pui Manado. Jurnal EMBA. Vol 1, No 4, Halaman 1341-1348.

Nurlisa dan Sofiyah, Rahmatus, Fivi. 2013. Pengaruh Harga, Kualitas Produk dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Kecap Manis Merek Bango. Jurnal Manajemen Pemasaran.Vol 2, No 21, Halaman 4-9.

Nurlistiya, W. 2012. Analisis Pengaruh Variabel Kualitas Pelayanan Kepuasan Konsumen Pada Nav Karaoke Cabang Depok. Jurnal Penelitian Universitas Kristen Petra.Vol 2. No 13. Halaman 1-9.

Rachman, F. 2014. Pengaruh Kualitas Layanan, Harga dan Lokasi Terhadap Kepuasan Pelanggan Auto 200 Surabaya. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen. Vol 3, No 11.

Rusman. 2011. Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme.

Suarthana. 2006. Manajemen Perhotelan edisi Kantor Depan. Kuta Utara. Mapindo

Supriyanto, Y dan Harry S. 2012. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen. Vol 1, No 1, Halaman 14-27.

Tjahjono, H.K. 2015. Metode Penelitian Bisnis. VSM MM UMY

Tjiptono, Fandy. 2014. Pemasaran Jasa. Jakarta : Gramedia Cawang

Yuriansyah, A. L. 2013. Persepsi Tentang Kualitas Pelayanan, Nilai Produk Dan

Fasisitas Terhadap Kepuasan Pelanggan. Management Analysis Journal. Vol 2. No 1, Hal 1-7.

Widjoyo dkk. (2013). Analisa Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Layanan Drive Thru McDonald’s Basuki Rahmat Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran.Vol 1, No 1, Halaman 1-12.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Jurnal Manajemen Bisnis





Office: 

Ruang Jurnal Manajemen Bisnis
Gedung Ki Bagus Hadikusuma (E4) Lantai 2, Kampus Terpadu Universitas Muhammadiyah Yogyakarta,
Jalan Brawijaya (Lingkar Selatan), Tamantirto, Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia, 55183
Website: journal.umy.ac.id/index.php/mb - E-mail: mabis@umy.ac.id
Phone: +62 274 387 656 (ext: 118)

Jurnal Manajemen Bisnis is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)