Satisfaction of Hypertension Patients Reviewed from Dimension Assurance at Community Health Center

Nerissa Nasriza, Herbert Wau

Abstract


Patient satisfaction in health care is a reflection of the quality of service provided. Assurance service quality includes knowledge, ability, friendliness, courtesy, and trustworthiness. If Assurance is not implemented properly, it will cause problems so that it can affect patient satisfaction. The purpose of this study was to determine the relationship between the quality of Assurance services and hypertension patient satisfaction. This study was a qualitative study, with a descriptive research design. The sample in this study were 4 hypertension patients and 2 health workers with a total of 6 informants. The indepth interview results showed that there was a clear relationship between information, hospitality and thoroughness in service to the satisfaction of hypertensive patients at the Community Health Center.

Keywords


Patient Satisfaction; Assurance; Bestari Health Center;

Full Text:

PDF

References


Mboi, N. Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 75. (2014).

Yuliani, U. Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Inap Di Rsud Dr. Sayidiman Magetan Skripsi. Skripsi (2015).

Juliana. Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Rumah Sakit Uns. (2017).

Muninjaya, A. A. G. Manajemen Mutu Pelayanan Kesehatan. (Penerbit Buku Kedokteran Egc, 2015).

Mumu, L. J., Kandou, G. D. & Doda, D. V. Analisis Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien Di Poliklinik Penyakit Dalam Rsup Prof . Dr . R . D . Kandou Manado Clinic Of Internal Medicine Department Of Rsup Prof . Dr . R . D . Kandou. (2016).

Tjiptono, F. & Chandra, G. Service, Quality, Dan Satisfaction. (Penerbit Andi, 2016).

Handayani, S. The Level Of Patient Satisfaction With Health Services In Baturetno Health Centers. 14, (2016).

Kementrian Kesehatan Ri. Hasil Utama Riskesdas 2018. 61 (2018). Doi:1 Desember 2013

Tarigan, A. R., Lubis, Z. & Syarifah. Pengaruh Pengetahuan, Sikap Dan Dukungan Keluarga Terhadap Diet Hipertensi Di Desa Hulu Kecamatan Pancur Batu Tahun 2016. 11, 8–16 (2018).

Budiarto. Skripsi Kualitas Pelayanan Kesehatan Puskesmas Di Kecamatan Enrekang Kabupaten Enrekang. (2015).

Septiani, A. Pengaruh Faktor-Faktor Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Di Instalasi Gawat Darurat Rsud Kabupaten Sumedang. (2016).

Kuntoro, W. & Istiono, W. Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. 2, (2017).

Imam Khoirul, F. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Kesehatan Terhadap Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Karanganyar. (2016).

Andriani, A.-. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Diruangan Poli Umum Puskesmas Bukittinggi. J. Endur. 2, 45 (2017).

Supartiningsih, S. Kualitas Pelayanan Kepuasan Pasien Rumah Sakit : Kasus Pada Pasien Rawat Jalan. 6, 9–15 (2017).

Inna Sholihati Embrik, Siti Dyah Handayani, M. S. N. Persepsi Kepuasan Pasien Pada Kualitas Pelayanan Di Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Universitas Muhammadiyah Yogyakarta. (2013).

Nurcaya, I. N. Analisis Kualitas Pelayanan Rumah Sakit Di Provinsi Bali. 1–22 (2012).

Ika Andriyanti, D. S. Hubungan Kualitas Pelayanan Dalam Lima Dimensi Pelayanan Dengan Kepuasan Pasien Di Rawat Inap Puskesmas Baki Kabupaten Sukoharjo. 1–13 (2016).

Rondonuwu, N. S., Sondakh, R. C. & Ratag, B. T. Rawat Jalan Dengan Minat Untuk Memanfaatkan Kembali Pelayanan Kesehatan Di Puskesmas Ranotana Weru Kota Manado Tahun 2014. 1–7 (2014).

Subekti, D. Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Balai Pengobatan ( Bp ) Umum Puskesmas Di Kabupaten Pengesahan Tesis Balai Pengobatan ( Bp ) Umum Puskesmas Di Kabupaten Tasikmalaya Tahun 2009. (2009).

Saragih, S. Hubungan Kualitas Pelayanan Dan Kepuasan Pasien Dengan Kunjungan Di Balai Pengobatan Gigi Puskesmas Kota Pekanbaru. (2009).




DOI: https://doi.org/10.18196/jmmr.82100

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JMMR (Jurnal Medicoeticolegal dan Manajemen Rumah Sakit)

JMMR (Jurnal Medicoeticolegal dan Manajemen Rumah Sakit) are indexed by:

           

             

Office:
Ruang Jurnal JMMR, Gedung Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Brawijaya Street, Tamantirto, Kasihan, Bantul, D.I. Yogyakarta, Indonesia
email: jmmr@umy.ac.id

Chat me!

Creative Commons License
JMMR is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Journal of JMMR