Patient Satisfaction Reviewed from Dimension Reliability in Community Health Center

Herbert Wau, Dewinta Isabora Gustrianingsih Purba

Abstract


Patient satisfaction in health care is a key indicator of the success of health service delivery. Reliability is the ability to provide the promised service immediately, accurately and satisfactorily. If the reliability dimension is not implemented properly it will cause problems so that it can affect patient satisfaction. The purpose of this study was to determine the effect of the reliability dimension on patient satisfaction at the Padang Bulan Community Health Center in Medan. Data collection was carried out by in-depth interviews (in-depth interviews). Data analysis was performed descriptively and presented in narrative form. The sample in this study were 4 patients and 2 health workers with a total of 6 people. The results showed that there was an influence on the speed of health checks, accuracy of service schedules, and health workers provided clear information on patient satisfaction at the Padang Bulan Community Health Center in Medan.


Keywords


Reliability Dimension; Patient Satisfaction; Community Health Center

Full Text:

PDF

References


Suryati, B. W. Dan V. T. I. Faktor-Faktor Yang Berhubungan Dengan Kepuasan Pasien BPJS Terhadap Pelayanan Rawat Jalan Di Rumah Sakit Panti Wilasa Citarum Semarang. 5, (2017).

Mubarak, W. I. Ilmu Kesehatan Masyarakat. (Salemba Medika, 2009).

Lestari Dkk, D. R. M. Perbedaan Antara Kualitas Pelayanan Kesehatan Umum Dan Kepemilikan Kis Pada Lansia Di Puskesmas Dau Malang. 2, (2017).

Fitriyanah Dkk, E. Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Bpjs Dan Pasien Umum Tentang Mutu Pelayanan Keperawatan Unit Rawat Inap Kelas 3 Rsud Dr. H Soewondo Kendal. 1–18 (2017).

Murtiana, E. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Bpjs Di Rsud Kota Kendari Tahun 2016. (2016).

Handayani, S. The Level Of Patient Satisfaction With Health Services In Baturetno Health Centers. 14, (2016).

Pohan, S. I. Jaminan Mutu Pelayanan Kesehatan. (ECG, 2007).

Pertiwi, A. A. N. Analisis Perbedaan Kualitas Pelayanan Pada Pasien Bpjs Dan Pasien Umum Terhadap Kepuasan Pasien Di Rawat Jalan Rsud Kota Surakarta. (2016).

Jacobis, R. Faktor-Faktor Kualitas Pelayanan Pengaruhnya Terhadap Kepuasan Pasien Rawat Inap Peserta Jamkesmas Di Blu Rsup Prof.Dr. R.D. Kandou Manado. 1, 619–629 (2013).

Sari, P. A. Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Bpjs Dengan Pasien Umum Di Rsud Dr. Soediran Mangun Sumarso Wonogiri. (2015).

Mane, D. Persepsi Masyarakat Terhadap Pelayanan Puskesmas (Studi Di Desa Nggele Kecamatan Taliabu Barat Laut Kabupaten Pulau Taliabu Provinsi Maluku Utara). 3, 325–335 (2018).

Pohan, S. I. Jaminan Mutu Pelayanan Kesehatan, Dasar-Dasar Pengertian Dan Terapan. (ECG, 2006).

Kotler, P. Dasar-Dasar Pemasaran. (PT. Indeks, 2007).

Efendi, Arifin, D. Hubungan Mutu Pelayanan Kesehatan Dengan Kepuasan Pasien Rawat Jalan Di Puskesmas Aeng Towa Kabupaten Takalar. 1–12 (2013).

Setiawan, R. D. Kualitas Pelayanan Puskesmas Karangdowo Kabupaten Klaten Kepada Pasien Jamkesmas Skripsi. (2010).

Annisa, Z. O. Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Bpjs Dan Non Bpjs Pada Mutu Pelayanan Pendaftaran Rumah Sakit Pusat Angkatan Udara Dr. S. Hardjolukito Bantul. (2016).

Kuntoro, W. & Istiono, W. Kepuasan Pasien Terhadap Kualitas Pelayanan Di Tempat Pendaftaran Pasien Rawat Jalan Puskesmas Kretek Bantul Yogyakarta. 2, (2017).

Darwono, A. Analisis Faktor-Faktor Kejelasan Informasi Medis Yang Diterima Oleh Pasien Pra Operasi Katarak Di Rumah Sakit Umum William Booth Semarang Tahun 2006. (2006).

Utami, W. Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Puskesmas S . Parman Banjarmasin Terhadap Kepuasan Pasien Dalam Memperoleh Pelayanan Kesehatan. 65–90 (2012).

Nursalam. Manajemen Keperawatan Aplikasi Dalam Praktik Keperawatan Profesional. (Salemba Medika, 2007).




DOI: https://doi.org/10.18196/jmmr.83101

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JMMR (Jurnal Medicoeticolegal dan Manajemen Rumah Sakit)

JMMR (Jurnal Medicoeticolegal dan Manajemen Rumah Sakit) are indexed by:

           

             

Office:
Ruang Jurnal JMMR, Gedung Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Brawijaya Street, Tamantirto, Kasihan, Bantul, D.I. Yogyakarta, Indonesia
email: jmmr@umy.ac.id

Chat me!

Creative Commons License
JMMR is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Journal of JMMR