Pengaruh Rendaman Air Laut Pasang Surut terhadap Campuran Lapis Aspal Beton AC-WC dengan Modifikasi Steel slag Ramah Lingkungan
Abstract
Road pavement near coastal area has greater chance for seawater immersion. Along the road of Pantai Utara especially on Jalan Kaligawe Raya, Semarang, Jawa Tengah, tidal seawater flood often occurs. Road pavement that is immersed by water is potentially damaged since water is one of the causing factors of damage in road pavement. Recurring weight also will decrease the design life and the road degrades faster. The buildup of unused waste from steel factory can be an alternative material for modified asphalt mix. The test result of 6, 12, and 24 hours seawater immersion indicated poor marshall characteristic value marked by the decrease of density value, VFA (Void Filled Asphalt), stability, and MQ (Marshall Quotient), and indicated the increase in VIM (Void In the Mix), VMA (Void in Mineral Aggregate), and flow.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adly, E., Rahmawati, A., & Firkathi Hidayah, N. (2019). The Performance of AC-WC Asphalt Mixture with Eco-Friendly Steel Slag Against Sea Tidal Impact. Proceedings of the Third International Conference on Sustainable Innovation 2019 –Technology and Engineering (IcoSITE 2019), Yogyakarta, Indonesia.
Bahri, S., dan Irawan, D. A. S., 2014, Pengaruh Limbah Serbuk Besi Sebagai Pengganti Sejumlah Agregat Halus Terhadap Campuran Aspal, Inersia, 1(2), 25-32.
Binamarga, 2010, Spesifikasi Umum (revisi 3), Jakarta, Indonesia.
BSN, 1990a, SNI 03-1968-1990, Metoda Pengujian Analisis Agregat Halus dan Kasar, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1990b, SNI 03-1969-1990, Metoda Pengujian Berat Jenis dan Penyerapan Agregat Kasar, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1990c, SNI 03-1970-1990, Metoda Pengujian Berat Jenis dan Penyerapan Agregat Halus, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1990d, SNI 03-1971-1990, Metoda Pengujian Kadar Air Agregat, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1990e, SNI 03-2417-1990, Metoda Pengujian Keausan Agregat dengan Mesin Abrasi Los Angeles, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1990f, SNI 03-4142-1990, Metoda Jumlah Bahan dalam Agregat yang Lolos Saringan No. 200 (0,075 mm), Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1991a, SNI 03-2439-1991, Metoda Pengujian Titik Lembek Aspal, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
BSN, 1991b, SNI 06-2432-1991, Metoda Pengujian Daktilitas Bahan-bahan Aspal, Badan Standardisasi Nasional, Jakarta.
Fahmi, R., Saleh, S. M., dan Isya, M., 2017, Pengaruh Lama Rendaman Air Laut Terhadap Durabilitas Campuran Aspal Beton Menggunakan Aspal Pen. 60/70 yang Disubstitusi Limbah Ethylene Vinyl Acetate (EVA), Jurnal Teknik Sipil, 6(3), 271-282.
Fristin Yohana, M., 2009, Studi Pengaruh Steel Slag Sebagai Pengganti Agregat Kasar Pada Campuran Aspal Beton Terhadap Workabilitas Dan Durabilitas, Rekayasa Sipil, 5(1), 20-28.
Hartati, F.Y M., (2009) Studi Pengaruh Steel Slag Sebagai Pengganti Agregat Kasar Pada Campuran Aspal Beton Terhadap Workabilutas Dan Durabilitas, Padang: Politeknik Negeri Padang
Muaya, G. S., Kaseke, O. H., dan Manoppo, M. R., 2015, Pengaruh Terendamnya Perkerasan Aspal oleh Air Laut yang Ditinjau Terhadap Karakteristik Marshall, Jurnal Sipil Statik, 3(8). 562-570.
Nahyo, N., Sudarno, S., dan Setiadji, B. H., 2017, Durabilitas Campuran Hot Rolled Sheet-Wearing Course (HRS-WC) Akibat Rendaman Menerus dan Berkala Air ROB, Teknik Sipil Universitas Abulyatama, 1(2), 141-154.
Peraturan Pemerintah 2014, No.101 tentang Pengelolaan Limbah Bahan Berbahayadan Beracun, Sekertariat Negara, Jakarta, Indonesia.
Pratama, B. A., dan Miftahul Fauziah, S.T., 2017, Perbandingan Kinerja Campuran Hot Rolled Asphalt (HRA) dengan Bahan Ikat Aspal Pen 60/70 dan Apal Retona Blend 55 dengan Variasi Durasi Rendaman Air Laut, JurnalTeknisia, 22(1),323-332.
Fahmi, R., Saleh, S. M., & Isya, M. (2017). Pengaruh Lama Rendaman Air Laut Terhadap Durabilitas Campuran Aspal Beton Menggunakan Aspal Pen.60/70 Yang Disubstitusi Limbah Ethylene Vinyl Acetate (Eva). Jurnal Teknik Sipil, 6(3), 2711–282.
Pramudya, A., Setyawan, A. S., dan Sarwono, D., 2013, Pengaruh Penambahan Limbah Bubutan Baja Pada Lapis Tipis Campuran Aspal Panas Terhadap Karakteristik Kuat Tarik Tidak Langsung, Kuat Tekan Bebas dan Permeabilitas, Matriks Teknik Sipil, 1(4), 519.
Sentosa, L., & Erly, L., 2014, Kinerja Marshall Campuran Laston dengan Agregat Bulat dari Sungai Kampar Sebagai Agregat Kasar, Jurnal Asosiasi Perusahaan Teknik Mekanikal dan Elektrikal, 2(1), 86-95.
Setiadji, B. H., dan Utomo, S., 2017, Effect of Chemical Compounds in Tidal Water on Asphalt Pavement Mixture, International Journal of Pavement Research and Technology, 10(2), 122-130.
Suhardi, S., Pratomo, P., dan Ali, H., 2016, Studi Karakteristik Marshall Pada Campuran Aspal Dengan Penambahan Limbah Botol Plastik, Jurnal Rekayasa Sipil dan Desain, 4(2), 284-293.
Sukirman, S., 1995, Perkerasan Lentur Jalan Raya, Bandung, Nova.
DOI: https://doi.org/10.18196/bce.v1i2.11060
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Editorial Office :
BULLETIN OF CIVIL ENGINEERING
Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Jln. Brawijaya Tamantirto Kasihan Bantul 55183 Indonesia
Telp:(62)274-387656, Fax.:(62)274-387656
Website: http://journal.umy.ac.id/index.php/bce
Print ISSN : 2797-1104
Online ISSN : 2775-6351
Bulletin of Civil Engineering is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.