
Komunikator Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 P-ISSN : 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
 

BBC Coverage of the Aggression on Gaza 2021: 
Critical Discourse Analysis of Arabic and English 
Versions 
 
Yousef Y. Abu Hashish, Ahmed A. Ismaila), Husam A. Abusaada 

 
Al Azhar University, Gaza, Palestine 
a) Author correspondence: a.ismail@alazhar.edu.ps 
 
DOI: https://doi.org/10.18196/jkm.18508  

 

Article Info 
 
Article history: 
Received 20 Mar 2023 
Revised 27 Apr 2023 
Accepted 20 May 2023 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 

 

 

 
 

ABSTRACT 

This study aims to analyse the trends in the coverage of the BBC website of the 
aggression against Gaza Strip in 2021, by comparing between its Arabic and 
English copies, moreover, to reveal the extent of the balance and bias in the 
news coverage in both languages, the comparison carried out in the Headline 
level, Multimedia level, Events Narration level, and Sources level. Critical 
discourse analysis CDA method used in order to uncover the ideological 
underpinnings of the two copies by shedding lights on the editorial policy trends 
towards both Palestinian and Isrealian. The Study targeted Six main media 
materials for analysis, published on the BBC website in both its Arabic and 
English news website, during the aggression period. The researchers took the 
sample’s representation of all periods of the aggression on Gaza into 
consideration. News was selected by searching the site's archive in its Arabic 
and English versions. 

Keywords: BBC Website; Aggression on Gaza; News Coverage; Discourse 
Analysis 

 
ABSTRAK 

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis tren liputan situs BBC tentang agresi 
terhadap Jalur Gaza pada tahun 2021, dengan membandingkan antara salinan 
bahasa Arab dan Inggris, terlebih lagi, untuk mengungkap sejauh mana 
keseimbangan dan bias dalam liputan berita di kedua bahasa tersebut. , 
perbandingan dilakukan pada level Headline, level Multimedia, level Narasi 
Peristiwa, dan level Sumber. Metode CDA analisis wacana kritis digunakan 
untuk mengungkap dasar-dasar ideologis dari dua eksemplar dengan menyoroti 
tren kebijakan editorial terhadap Palestina dan Israel. Studi ini menargetkan 
enam materi media utama untuk dianalisis, yang diterbitkan di situs web BBC 
baik dalam situs berita berbahasa Arab maupun Inggris, selama periode agresi. 
Para peneliti mempertimbangkan representasi sampel dari semua periode agresi 
di Gaza. Berita dipilih dengan menelusuri arsip situs dalam versi bahasa Arab 
dan Inggris. 

Kata Kunci: Situs Web BBC; Agresi di Gaza; Liputan Berita; Analisis Wacana 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

55 
INTRODUCTION 
Media plays a significant role in highlighting events and has become more capable of influencing due 
to cyberspace. The emergence of a range of major media institutions that have formed the 
international media scene has contributed to the growing role of the media by promoting ideas and 
gaining political support through their coverage of events. Therefore, media becomes one of the most 
important tools states use in propaganda and influencing societies, especially during the coverage of 
important events. 

Balanced media coverage or news reporting of events creates the institution’s features and 
establishes if it is impartial or not, especially when political events occur that affect public opinion, 
push it to follow its course, and monitor its implications, which allows these outlets to compete in 
providing a news service that attracts public satisfaction and achieves professionalism and objectivity, 
avoiding everything affects its impartiality (Kashkool, 2022). 

Journalists and academics pointed out, during a workshop held at the Islamic University in Gaza, 
that news websites, newspapers, news agencies, and international channels are a tool for making the 
foreign policy of their countries, as this is evident in their coverage of events and conflicts in many 
regions, especially the Arab world. Its coverage is considered biased in terms of quality and quantity, 
and this is due to the flow of information, as well as the interference of states in their editorial 
policies, especially given what is presented in those media institutions that address their audiences in 
multiple languages (The Islamic University of Gaza, 2016). 

Regarding the Palestinian cause, several studies indicate that the Western media is biased in the 
coverage of the Israeli narrative. Every time Palestine leads news headlines, the major Western media 
institutions take off the mask of professionalism and objectivity and appear as Israeli war media, at 
this moment, the Israeli assaults on unarmed civilians become "clashes", and the Israeli airstrikes on 
Gaza Strip become a "justified response" and an exercise of the "right of self-defense" in the narrative 
of the Western media (Khmaisa, 2021). 

The British Broadcasting Corporation (BBC), one of the leading Western media institutions, 
transmits news through several media, including radio, television, the Internet, and mobile phones 
(BBC News Arabic, 2020), in several languages, primarily English and Arabic. This network has 
remained and is still concerned with events in Palestine on its various platforms, especially its website 
in its Arabic and English versions. Since the two versions are directed to two different audiences, 
published materials vary according to each audience. 

While the BBC confirms its commitment to professionalism based on objectivity and impartiality 
(Landor, 2012), its presenting of the Israeli attacks on Gaza generates several questions about the 
nature and objectivity of media coverage and the balance between Arabic and English versions of the 
site in presenting news. In addition to the standards control the institution’s dealings with the Israeli 
attacks, the most recent of which was the aggression on Gaza in May 2021. 

Recently, BBC has been exposed to criticism for its clear bias towards Israel during the 
aggression. British Disaster Relief Committee, the Islamic Initiative Committee in Britain, and other 
parties criticized the BBC coverage of the aggression, describing it as a failure to highlight The extent 
of human suffering on the Palestinian side resulted from the aggression, and it in an unprofessional 
and unbalanced manner means to rely prominently on Israeli sources in its tales, in contrast to very 
limited sources that represent the Palestinian narrative in media materials (Turki, 2011). 

 Therefore, this study aims to identify the trends of coverage of the aggression on Gaza in 2021 on 
the BBC website, in comparison between its Arabic and English versions, the method of narrating 
events, revealing the sources that were relied upon, the personalities that were focused on, and 
checking the balance of news reporting and its bias towards The Palestinian resistance in both 
versions, and an analysis of the trends and implications of the editorial policy of the study site towards 
the Palestinian cause. 

The following are some previous studies that are relevant to this article. Hamdan (2010) identifies 
the BBC news channel's coverage of the Palestinian struggle, Qanoua (2017) identifies the image of 
Palestinian resistance in the Jerusalem Post, Roehl (2021) analyzes the image of Israeli media in 
German digital media, Galal & Galander & Auter (2008) identifies the image of the US in Arab media 
and its position on the Palestine-Israel conflict, Segev & Miesch (2011) identified the degree of bias 
in news content on European websites and to analyze negative and positive words about the Palestine-
Israel conflict, Gaber & Thomas (2009) identified objectivity BBC coverage of the Israeli war in 
Lebanon in 2006, Ningrum (2019) identifies the coverage of the BBC and CNN websites in Indonesia 



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

56 
about the martyrdom of the Palestinian nurse Razan Al-Najjar, Ezzina (2021) identifies the image of 
Palestine in Western media represented by the BBC and CNN, and Harper-Jones (2015) identifies the 
BBC's coverage of Israel's aggression on Gaza in 2014. 

This study presents a new addition as it is distinguished from previous studies in that it compares 
two versions of the same news site, where this information targets two different audiences. Then it 
clearly shows the differences in the editorial policy between the two versions towards the aggression 
on Gaza, and the Palestinian cause as a whole. The problem of the study is to identify trends in 
coverage of the aggression on Gaza in 2021 on BBC, in comparison between its Arabic and English 
versions. Therefore, main question is what are the trends in coverage of the aggression on Gaza in 
2021 on the BBC website, in comparison between its Arabic and English versions? The significance 
of the study comes from the scarcity of Arab studies and research that dealt with the coverage of the 
aggression on Gaza in the English-speaking British media and compared it to the Arabic coverage. 

METHODS 
The study relies on a qualitative approach, in order to analyze the data critical discourse analysis 
(CDA) method is applied, the study aims at comparing the English news articles and their Arabic 
equivalents, by conducting an in-depth qualitative analysis of the media materials related to the 
aggression on Gaza in 2021, which was published on the study site, the comparison carried out in the 
Headline level, Multimedia level, Events Narration level, and Sources level. CDA used in order to 
uncover the ideological underpinnings of the two news sites by shedding lights on the site's editorial 
policy trends towards both Palestinian and Isrealian. 

The study targeted Six main media materials for analysis, published from 11/5/2021 to 21/5/2021 
on the BBC website in both its Arabic http://www.bbc.co.uk/arabic/ and English  
http://www.bbc.com/ news website, with three news stories in each website of simultaneous events, 
published between (11-12 pm) during the study period, and the news that was chosen came on three 
days: (The first day 11 /5/2021, the sixth day 5/16/2021, the eleventh day 5/21/2021). The researchers 
took the sample’s representation of all periods of the aggression on Gaza into consideration, to 
include the beginning, middle, and end. News was selected by searching the site's archive in its 
Arabic and English versions. 

RESULT AND DISCUSSION 
The First Day of the Aggression: (11/5/2021) at 23:30 

1. Headline 
Arabic Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the Arabic version. 
• The headline in the Arabic version (Netanyahu announces the expansion of military 

strikes in the Gaza Strip). 
English Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the English version. 
• The headline in the English version (Rockets target Tel Aviv after Gaza tower destroyed). 
Discussion: 
• Reading the headlines in the two versions, the difference in the framing of the news starts 

with Gaza Rockets in the English version. In contrast, the Arabic version focused on 
Netanyahu's announcement of war, and it is also noted that the headline in the English 
version when referring to the destruction of one of the towers in Gaza, did not directly 
mention who was responsible for its destruction, although it was later mentioned that the 
tower was destroyed by Israeli warplanes in a commentary accompanying the video in the 
news. 

 
 
 
 
 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

57 
2. Multimedia 

Arabic Version: 
• The news in the Arabic version included four pictures (distributed equally on the 

Palestinian and Israeli sides), in addition to an illustrative map of the holy sites in 
Jerusalem. 

• The news in the Arabic version included one video mentioning several Israeli 
personalities. 

English Version: 
• The news in the English version included six pictures distributed equally on both sides, in 

addition to an illustrative map of the holy sites in Jerusalem. 
• The news in the English version contained two videos, with an infographic showing the 

events chronologically. 
• The first video showed scenes of the destruction of the Hanadi Tower, then scenes of the 

Palestinian resistance firing rockets. The second video was a digital story summarizing 
the events in Jerusalem and included audio and video information about the two sides 
presented by the BBC correspondent in Jerusalem (Yolland Neal). 

Discussion: 
• Images on both sides focused on the effects of the destruction, while the images in the 

English version took on a humanitarian aspect showing the suffering of people on both 
sides. The news in the English version was also distinguished by the presence of a time 
infographic to display the events chronologically, which is a good addition to its 
coverage.  

• The video in the Arabic version included several personalities, most notably Netanyahu 
justifying his government's position, in addition to interviews with Israeli demonstrators 
in Jerusalem, while the video did not include any Palestinian personality. 

• In the English version, the video had no reporter on the Palestinian side. 
• The video in the English version included a relative balance by linking rockets firing as a 

response to the destruction of the tower. However, the image in which rockets appeared 
suggests to the viewer the equality of power on both sides, which is contrary to reality. 

• The news in both versions included hypertext additions and hyperlinks to enrich the 
content. 

 
3. Events Narration 

Arabic Version: 
• The beginning of the news focused on the Israeli side, highlighting the number of dead 

and injured. 
• The reference to the Israeli victims came through the site's correspondent. However, for 

the victims on the Palestinian side, the source was unknown. 
• The news referred to the martyrdom of seven Palestinians in Beit Hanoun due to an 

explosion whose cause was not clear. While the Palestinian narration was not mentioned 
• The news referred to the Israeli army spokesman's statement that it took precautions and 

used precision weapons to protect civilians, and confirmed that most of the victims were 
members of armed groups. 

• The news gave attention to the statements of the Israeli army spokesman. 
• The story presented the condemnation of the Secretary-General of the League of Arab 

States, Ahmed Aboul Gheit, of the Israeli aggression. 
English Version: 
• When referring to the Israeli airstrikes on Palestinian residential towers, there was an 

emphasis on mentioning the army's warning to civilians to evacuate the building. 
• While the news in the English version referred to the suffering of the Israelis in detail, it 

did not show any of the Palestinian humanitarian sides as a result of the aggression. 
• It used the passive voice more than once in the context of talking about the Israeli 

airstrikes and destruction of the towers. 
• In the English version, the Israeli victims were mentioned before the Palestinians with 

more details about them, such as their age. 
• In The English version, the opinion of the political analyst (Jeremy Bowen) was included 

with his picture. 



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

58 
Discussion: 
• The news in the English version was not consistent with the Israeli narrative describing 

Hamas or the Palestinian resistance as terrorism. 
• The Israeli victims were mentioned before the Palestinians in both versions. The news 

relied on a reporter on the Israeli side but unknown sources on the Palestinian side. 
• The English version referred to Ismail Haniyeh's statement, while the Arabic version 

referred to the statement without referring to Haniyeh. 
• The news in the Arabic version indicated that seven individuals died in Beit Hanoun due 

to an explosion for an unknown reason. This may cause ambiguity for the reader, and the 
site did not verify it. It is important not to neglect that the news indicated the statement of 
the Ministry of Health about the martyrs including children among them. 

• The news in the Arabic version indicated that the Israeli army confirmed that it avoided 
targeting civilians, but was not matched by any clarification from the site to confirm that. 
While it ignored the Palestinian narration. 

• It mentioned the occupation's warning to citizens before bombing the towers, which 
indirectly conveys to the reader that the occupation is keen on the lives of citizens. This is 
contrary to reality due to the number of civilian victims, especially women and children. 

• The news in the Arabic version gave space to the Israeli narrative by presenting many 
details in the context of justifying the bombing and the number of victims on the 
Palestinian side. 

• The Palestinian sources usually came late, especially in the English version. 
• Presenting an opinion of a political analyst in the English news is a valuable addition that 

enhances the coverage of the English version. This gives it an advantage over its Arabic 
counterpart, which did not have any opinion or analysis of the events. 

• Presenting the events chronologically in the news through the infographic in the English 
version was successful and accurate, which was mussed in the Arabic version. 

 
4. Sources 

Arabic Version: 
• The news in the Arabic version included the following sources: (BBC correspondent in 

Jerusalem, the Israeli Prime Minister, Chief of Staff of the Israeli Army Aviv Kochavi, 
and Army Spokesman Jonathan Conricus). While the sources on the Palestinian side were 
unknown such as: (Hamas and Palestinian health officials said). 

English Version: 
• Sources in the English version on the Israeli side such as: (Israeli Prime Minister 

Benjamin Netanyahu and Israeli Defense Minister Benny Gantz). On the Palestinian side, 
most of the sources were unknown such as: (Hamas, which controls Gaza, the Hamas-run 
health ministry says, Palestinian fighters) despite the reference to the source (Hamas 
leader Ismail Haniyeh said), which came at the end of the news. 

Discussion: 
• News in the Arabic and English versions focused on the sources on the Israeli side while 

neglecting the sources on the Palestinian side. 
• On the Palestinian side, most sources were unknown except a brief statement by Ismail 

Haniyeh that focused on the threat of the occupation with the resistance's ability to 
respond without referring to the aggression and its crimes. 

• News in the English version of the statement of the only Palestinian source did not 
mention anything other than the threat directed at the occupation. While the full statement 
included the reasons for the brutal Israeli aggression and the Palestinians' self-defense. 

 
The headline in both versions shows the difference in framing the news, and the researchers 

believe that this indicated the imbalance in the coverage of the site. This was evident by neglecting 
the party that bombed the towers in the news in the English version and using the passive verb in the 
headline. Even though the news text indicated that the bombing was made by Israeli warplanes. These 
results are consistent with the study of Hamdan (2010), which concluded that the BBC conceals 
information that supports the Palestinian narrative, as well as ignoring news of repeated Israeli 
attacks. 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

59 
We can say that there is a balance in the use of multimedia in both versions. while the English 

version, there was an additional video and adding the site’s correspondent. This indicates that the 
coverage of the English version was relatively better than the Arabic on many points such as adding a 
political analyst’s opinion. 

The site focuses on highlighting the Israeli narrative and giving it more attention whether 
through the diversity, arrangement of sources, or referring to the victims and suffering on the Israeli 
side more clearly than on the Palestinian side. This is consistent with the (ROEHL) study (2021), 
which concluded that the news coverage of German digital media focuses on the presence of Israeli 
sources, and important personalities such as the Prime Minister. 

The researchers believe that this news in its two versions includes a relative bias, as it lies in 
some details in the news, the method of narrating, presenting events, and focusing on some words and 
terms. This is consistent with what the expert in political discourse, media language, and translation, 
Dr. Mushir Amer, confirmed that media language used shows bias towards the Israeli side in terms 
such as (Hamas Islamic Militant Groups) conveying to the reader that there is an armed group that is 
faced by a state and an army (IDF). Furthermore, adding religion to the case leads the audience to 
evaluate these armed groups negatively in what is called (Negative Evaluations). Headlines such as: 
(The war on Hamas) or (The war on the armed groups that rule Gaza) carry negative implications for 
the Palestinian resistance in favor of the Israeli narration. In addition to neglecting some concepts 
such as the concept of the occupation of the lands of the 67, the occupied lands, apartheid against the 
Palestinians of the 48, the contexts of siege, and the Palestinian resistance that came to restore 
Palestinian rights. All of this comes in the context of the negative language towards the Palestinian 
side, which is called (Over Tones). 

The researchers noted that the news in both Arabic and English versions did not mention a 
correspondent on the Palestinian side. This caused receiving information from the Israeli side, and this 
is not compatible with the study of Harper-Jones (2015) which showed that the BBC relied on 
correspondents on both sides during its coverage of the Israeli aggression on Gaza in 2014. 
 
The Sixth Day of Aggression: (5/16/2021) At 23:30 

1. Headline: 
Arabic Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the Arabic version. 
• The headline in the Arabic version: (Gaza and Israel: Netanyahu pledges to "continue the 

attacks with full force" on Gaza). 
English Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the English version. 
• The headline in the English version: (Israel Gaza conflict: Netanyahu says strikes to 

'continue at full force') 
Discussion: 
• The site is concerned with covering the aggression on Gaza by publishing it as a main 

news item on both versions. 
• The Headline was similar in both versions, noting that events in the Arabic version were 

named (Gaza and Israel). However, in the English version, they were named (Israel Gaza 
conflict). 

 
2. Multimedia: 

Arabic Version: 
• The news in the Arabic version included three photos, two from Gaza and one from 

Ashkelon. The photos focused on victims and the results of the bombing. 
• There were no other media in the news except some hyperlinks. 
English Version: 
• The news in the English version included three photos, two from Ashkelon and one from 

Gaza. The photos focused on victims and the results of the bombing. 
• There was a video at the beginning of the news, which covers the victims on both sides, 

presenting a human story that shows the suffering of both sides. 
• The news included an illustrative map of Palestine in addition to a timeline infographic. 
 



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

60 
Discussion: 
• Although both versions included three pictures, the English version was biased towards 

the Israeli side regarding the number of pictures. Moreover, one of the pictures included 
the effects of the bombing of a Jewish temple in Ashkelon. 

• The English version contained a video clip, a map, and a timeline infographic, which 
added value to the coverage compared to the Arabic version. 

• The video in the English version shows human suffering and damage on both sides, 
noting that the duration of the video was a minute and a half. A full minute was to cover 
the Israeli side, and 30 seconds were left to cover the Palestinian side, bearing in mind 
that victims on the Palestinian side are the most. 

 
3. Events Narration: 

Arabic Version: 
• The news in the Arabic version began with the statements of the Israeli Prime Minister 

about the events. 
• The site's correspondent works on the Israeli side only through coverage and interviews. 
• The news in the Arabic version did not mention any reference to the Palestinian victims. 
English Version: 
• The news in the Arabic version began with the statements of the Israeli Prime Minister 

about the events. 
• The news mentioned the number of Palestinian victims at the latest event. While it 

mentioned the number of Israeli victims number since the beginning of the events. 
• In the English version, the news included a subheading in the middle of the news: 

(Sunday was the deadliest day so far) indicating that that day was the deadliest among the 
events. Another subheading at the end of the news (What happened during the UN 
meeting?) in A reference to what happened during the United Nations meeting to discuss 
the development of the situation. 

• The news indicates a ramming attack by Palestinian youth in the Sheikh Jarrah 
neighborhood of Jerusalem. 

• The news included an opinion and analysis of the BBC's diplomatic correspondent (Paul 
Adams) where he talked about the chances of reaching a ceasefire between the two sides. 

Discussion: 
• The beginning of the news in the Arabic version focused on the statements of the Israeli 

Prime Minister, and this time may be due to its association with the headline of the news. 
Noting that most of the site's coverage in both versions presented the Israeli narration 
first. 

• News in both versions relied on the site's correspondent on the Israeli side only. 
• Events narration was more organized in the English version, as the news was divided 

according to topics and events such as specifying a part of the news to display field 
developments, and another part to cover the United Nations meeting, as well as opinion 
and analysis. all of this was missing in the Arabic version. 

• The English version was more balanced than the Arabic in presenting the human side of 
the Palestinian victims, especially regarding the massacre of (Ashkentna) and (Abu Al-
Auf) families. 

• The coverage in the English version was clearly better compared to the Arabic, and this 
was evident through the narration of the details of events on both sides. In addition, the 
reference to the Palestinian human side such as mentioning (Ashkentna and Abu Al-Awf) 
families. 

• Adding an opinion and analysis in the English version affirms the advantage of the 
English version over the Arabic version. 

 
4. Sources: 

Arabic Version: 
• The Arabic version’s news began with an Israeli source (Prime Minister Benjamin 

Netanyahu) during his statement to the BBC correspondent and ended with an Israeli 
source as well (Former Defense Minister Naftali Bennett). 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

61 
• It also included an Israeli source (Israel's ambassador to the United Nations, Gilad Erdan) 

in addition to an unknown source (the Israeli army). 
• The news did not include Palestinian sources except the Palestinian Foreign Minister, 

Riyad Al-Maliki. 
English Version: 
• In the English version, the news included various Israeli sources such as (Prime Minister 

Benjamin Netanyahu) and an unknown source (The Israeli military). 
• On the Palestinian side, the news included several sources: Riyad Eshkuntana, Palestinian 

Foreign Minister Riyad al-Maliki, in addition to an unknown source (Gaza officials, 
Hamas-controlled health ministry). 

Discussion: 
• In the Arabic version, the news lacks all kinds of sources, while there were many Israeli 

sources from the news introduction to its ending. 
• Sources in the English version are various. The news focuses on Israeli officials and 

ignores most of the sources from Gaza. 
 
 
The news related to the aggression on Gaza is still at the lead in both versions, adding the 

aggression as the main news. This is consistent with Harper-Jones's (2015) study that analyzed the 
BBC's coverage of the Israeli aggression on Gaza in 2014. It concluded that the BBC emphasizes the 
events in Palestine. In addition, the study of Qanoua (2017) found that foreign newspapers are 
interested in Palestinian resistance.  Such as Jerusalem Post. Both versions used multimedia, but it 
was better in the English version was adding video, timeline infograph, and so on. Other than 
comprehension aspects of the subject and its coverage, and adding analytical opinion. 

The site presents the Israeli side's justifications for their airstrikes and the victims as mentioning 
airstrikes comes only with justifications. Dr. Mushir Amer, an expert in political discourse, the 
language of the media, and translation, confirmed this, indicating that following the BBC's coverage 
of the news of the Palestinian issue, it frames events beginning with a Palestinian action followed by 
an Israeli reaction. In addition, it focuses on presenting the Israeli point of view, justifications, and 
clarifications, especially in the English version. As he explained, this is a clear bias. Both researchers 
see that while it was expected from the Arabic version to focus more on the events, and it did, the 
English version was better in several aspects. 

There is a prevailing trend on the site toward ignoring the sources on the Palestinian side, 
whether official or unofficial. Whereas, there were several Israeli sources, from the news introduction 
to its end. This is consistent with (ROEHL 2021) study which indicated the bias of Western media is 
toward the Israeli narration. Such as the German digital media, which works to show Israel positively. 
It is worth mentioning that the director of the BBC office in Gaza, Rushdi Abu Al-Ouf says that the 
anonymity of Palestinian sources may be forced due to events, or that it may be at the request of the 
source himself. The researchers see that some Palestinian official sources are unnecessarily 
anonymous, as it is illogical for a Palestinian official source such as the Ministry of Health or other 
sources that show figures and statistics to request not to mention him! 

Events narration in the English version was more balanced regarding the Palestinian human 
aspect. This gives objectivity to the site coverage, and this is consistent with the study of Gaber & 
Thomas (2009) showing that BBC's coverage of the Israeli war on Lebanon in 2006 was biased 
towards the Israeli side sometimes, but it was objective in general. Adding opinion and analysis in the 
English version affirms the advantage of the English version over the Arabic version in coverage. The 
Arabic version lacked such kind of additions that support the news, enrich the content, and bring the 
reader closer to the event and its repercussions. 
 
The Eleventh Day of the Aggression: (5/21/2021) At 23:30 

1. Headline: 
Arabic Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the Arabic version, on the eleventh day of 

the aggression. 
• The headline in the Arabic version: (Gaza: ceasefire agreement between Israel and 

Hamas enters into force). 



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

62 
• The news had two subheadings: (What did the two sides say? What did Biden say?). 
English Version: 
• The aggression on Gaza led the main news in the English version, on the eleventh day of 

the aggression. 
• The headline in the English version:  (Israel-Gaza ceasefire holds despite Jerusalem 

clash). 
• The news had two subheadings: (What have the two sides said about the truce? What 

position did the US take?).  
• Version: (Israel Gaza conflict: Netanyahu says strikes to 'continue at full force') 
Discussion: 
• The aggression on Gaza still grabs an interest in the site in both versions even on its 

eleventh and last day. 
• The headline in both versions was relatively similar. However, the English version added 

the Jerusalem clashes and linked them to the ceasefire. On the other hand, the Arabic 
version focused on Gaza as the scene of events. 

• Adding sub-headings to the news in both versions enhances the coverage, as the reactions 
to the events from various sides were covered. 

 
2. Multimedia: 

Arabic Version: 
• The news in the Arabic version included three pictures, one of the ceasefire celebrations 

in Gaza, another of an Israeli inspecting the damage in his home, and a personal photo of 
US President Joe Biden during his speech from the White House regarding the ceasefire 
in Gaza. 

English Version: 
• The news in the English version included two pictures of the destruction and bombing 

results, a picture on each side. 
• In the beginning, the news included a video of clashes between Israeli soldiers and 

worshipers on the Temple Mount after the ceasefire was announced. Another clip was 
about celebrations in Gaza streets. 

• The news included a map of Palestine and a timeline infographic. 
Discussion: 
• Adding pictures was balanced in the news in both versions. 
• The English version had the advantage of multimedia, especially video and timeline 

infographic over the Arabic version. 
• The video in the English version was a scene of events with no explanation or text from 

the site, or even a reporter's comment. 
 

3. Events Narration: 
Arabic Version: 
• In the Arabic version, the news began with a reference to the ceasefire (after 11 days of 

airstrikes that killed 240 people, most of them in Gaza). Without pointing out that the 
number of dead on the Israeli side was very low and incomparable for the Palestinian 
side. 

• Regarding the number of victims on both sides, the news used statistics, data, and figures 
issued by the Israeli side. 

• Since sources regarding the numbers of victims of Hamas, the news indicated that Hamas 
did not mention figures indicating the damage caused to its fighters. 

• The news conclusion focused on the statements of US President Joe Biden, commenting 
on the declaration of ceasefire. 

• One of the pictures was of Palestinians celebrating in Gaza streets. On the Israeli side, the 
picture was of a person inspecting the destruction of his house after the bombing. 

English Version: 
• The news in the English version indicated at its beginning that the clashes on the Temple 

Mount broke out after the Palestinians threw stones at the officers and rioted. So, the 
Israeli police took repressive measures in response. 

• The news described East Jerusalem as occupied. 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

63 
• The news indicated that the clashes took place at Al-Aqsa Mosque, noting that it is a holy 

site for Muslims and Jews. 
• Some of the phrases emphasized in its language that Hamas began firing rockets. (Hamas 

began firing rockets after warning Israel to withdraw from the site). 
• The news included the opinion and analysis of the BBC's diplomatic correspondent (Tom 

Bateman) who spoke about the ceasefire between the two sides. 
• The news presented a full paragraph on the position of the two sides on the ceasefire. It 

showed the statements of the two sides and their positions in balance. Noting the repeated 
delay of the Palestinian sources. 

• The news concluded with US President Joe Biden's statements about the events and his 
blessing of the ceasefire declaration. 

Discussion: 
• The language of the news began with the phrase (the bombing that killed 240 people, 

most of them in Gaza). The word “most” indicates that the death rate on the Palestinian 
side is greater. However, there is a large number on the Israeli side, although the news 
indicated that only 12 were dead. 

• Some phrases noted had a sort of balance, such as: (and the two parties, Hamas and 
Israel, claimed victory in the conflict). 

• There are other expressions that lack balance and impartiality, focusing on that Hamas 
began firing rockets, and that the Israeli airstrikes were a response. Such as: (Hamas 
began firing rockets after warning Israel to withdraw from the site, which led to 
retaliatory airstrikes). 

• In an enhancement of the Israeli narration by the site, the news indicated that the number 
of rockets fired from Gaza towards Israeli territory was 4,300. On the other hand, 
referring to the Israeli airstrikes, the news used the Israeli army's narration which is "hit 
more than a thousand military targets in Gaza Strip." Without referring to the civilian 
victims, women, and children, although the news briefly mentioned it in another position. 

• The news in the Arabic version used Israeli sources in the statistics regarding the number 
of rockets fired toward Israel. On the other hand, it ignored the number of rockets and 
airstrikes on the Palestinian side. 

• The semiotics of the picture on the Palestinian side inspires the celebrations of the 
ceasefire. In contrast, on the Israeli side, the semiotics referred to the human side by 
highlighting the suffering of a citizen in front of the destruction of his kitchen. 

• Using Israeli sources in the Arabic version’s news may be justified if it is about the 
number of victims on their side. Notably, the site used Israeli sources regarding the 
number of Palestinian victims, with a brief reference to an unknown source from the 
Ministry of Health in Gaza. Both researchers see that this is a clear bias. 

• The news in the Arabic version indicated that Hamas did not announce the damage 
caused to them, which is not true. Through the researchers' follow-up to the events, they 
found out from several sources that Hamas many times announced the assassination of its 
commanders during the aggression. (France 24, 2021) 

• In the English version, the news presented the Israeli narration regarding the clashes it the 
Temple Mount. In this respect, responsibility for the events was held on the Palestinians, 
and the Israeli police attacks were a response to that, Without referring to any Palestinian 
source. Reviewing several sources, both researchers confirm that this was not true. (CNN 
Arabic, 2021) 

• The word “clashes” implies power equality between the two parties, bearing in mind that 
one party had heavily armed soldiers, and the other party is unarmed worshipers. 

• The news, in the English version, indicated that the clashes took place in Al-Aqsa, which 
is “a holy site revered by both Muslims and Jews”. From the researchers' point of view, 
this presents a fake and biased image since the information is wrong. While the Jews 
rever a few places in Jerusalem, the Haram as a whole is revered by Muslims. The site 
indicated in the same news that its name is Al-Aqsa Mosque. Noting that this was 
indicated by the English version only. 

• The language of some phrases in the news between the Arabic and English versions 
implies linking the word Hamas with the beginning of the fighting  (Hamas began firing 
rockets after warning Israel to withdraw from the site).  



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

64 
• In the English version, the news presented a full paragraph regarding the position of the 

two sides on the ceasefire. Statements of the two sides and their positions were presented 
in a sort of balance with the repeated delay of the Palestinian sources. Both researchers 
believe that the site’s coverage was delaying the Palestinian position on events in general, 
and thus delaying the presentation of Palestinian sources, as well as ignoring most of 
them. 

 
4. Sources: 

Arabic Version: 
• The Arabic version news included several sources (US President Joe Biden and Israeli 

Defense Minister Benny Gantz). 
• The news also included two Palestinian sources (Bassem Naim, from the Hamas 

International Relations Council, and Izzat Al-Rishq, a member of the Hamas political 
bureau). 

• There were unknown sources on both sides, such as (the Israeli army, the Israeli medical 
services, and an Israeli official), and (Hamas official). 

English Version: 
• The news in the English version included a large number of sources on the Israeli side, 

such as: (Prime Minister Benjamin Netanyahu, The mayors of Sderot and Ashkelon, 
Israeli police spokesman Micky Rosenfeld) 

• The news also included sources on the Palestinian side, such as: (Top Hamas political 
leader Ismail Haniya, Basem Naim, from the Hamas Council on International Relations, 
A member of Hamas's political bureau, Izzat al-Reshiq). 

• There were unknown sources on both sides, such as (A Hamas official, Gaza health 
ministry, Israel has said, The Israeli military, The Israeli Political Security Cabinet) 

• The news concluded with US President Joe Biden's statements about the events and his 
blessing of the ceasefire declaration. 

Discussion: 
• Arabic version’s news had a relative balance in the sources, especially with reference to 

two known sources on the Palestinian side. This was rare in the website's coverage of the 
aggression. Both researchers noticed this for the first time during the analysis of the 
material of the study. 

• Palestinian sources came later in the news than the Israeli sources in both versions of the 
site. The Israeli sources often lead the beginning of the news. 

• It is noted that only the English version reported Ismail Haniyeh's statements. While the 
Arabic version ignored it, despite the significance of those statements at that time. 

 
Through the follow-up of the site, it was still concerned with the aggression against Gaza and the 

events of Jerusalem and its repercussions. Sites news led the trend in both Arabic and English 
versions. This differs from the study of Ningrum (2019), which concluded that BBC coverage in the 
Indonesian language was less concerned with the Palestinian cause. Researchers believe that this 
difference is due to the target audience. In terms of media, both researchers believe that both site 
versions were balanced in the use of media. Noting that the English version had more advantages in 
this news coverage by adding videos, timeline infographic, and a map. 

Both researchers noticed, for the first time, during the analysis of the study material that the 
news in the Arabic version had a relative balance in the sources, especially regarding two well-known 
sources on the Palestinian side. However, the Arabic version ignored the statements of Hamas leader 
Ismail Haniyeh, despite their significance to the event, while the English version reported them. These 
results are consistent with Hamdan's (2010) study, which concluded that the BBC is concealing 
information that supports the Palestinian narrative. 

Through follow-up, researchers found out that the site continues to present the Israeli narrative at 
the beginning. This delays presenting the Palestinian sources, as well as the anonymity of most of 
them which were evident in this news in both Arabic and English versions. This is consistent with the 
words of Dr. Mushir Amer, an expert in political discourse, media language, and translation. He said 
that the BBC follows an editorial policy that stipulates delaying Palestinian narration, events, and 
sources. On the other hand, the Israeli narration leads the news and it was supported with reports, 
correspondents, articles, statements, and sources, which is unfair to the Palestinian narration. 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

65 
According to the researchers' point of view, the news was not well-balanced. While there was a 

clear presentation of both points of view, some phrases lacked neutrality. This is consistent with the 
study of Segev & Miesch (2011) which studied European news content bias and analyzed negative 
and positive words about the Palestinian-Israeli conflict. It concluded that the balance towards Israel 
varies in the European news. 

The news shows that the greatest reliance of both sites’ versions was on Israeli sources, 
especially for opinions and statistics. The director of the BBC office in Gaza, Rushdi Abu Al-Ouf, 
justified the weakness of Palestinian sources saying that the occupation had prevented journalists 
from entering Gaza Strip during the aggression. However, Abu Al-Auf believes that the coverage was 
balanced on both Israeli and Palestinian sides all the time. 

Both researchers see that the news in both versions included some fallacies and inaccurate 
information as it mentioned that Hamas did not announce the loss of its fighters. Referring to external 
sources, researchers found out that this information was inaccurate, and the news in the English 
version clearly indicated that the unarmed Palestinian worshipers were responsible for the clashes, 
using Israeli sources only. Referring to other external shows the opposite, and the researchers believe 
that these practices affect the neutrality and balance of coverage. This is consistent with Harper-Jones 
(2015) study, which showed that the BBC's coverage of the Israeli aggression on Gaza in 2014 was 
contradictory to the values advocated by the network. The study believes that this is due to the 
pressures to which the BBC is subjected, and this impacts its objectivity. This differs from what 
Rushdi Abu Al-Ouf, director of the BBC office in Gaza, said (interview) that pressures are always 
exerted against media, directly and indirectly. However, it did not impact the BBC's coverage since it 
has a board that defines the editorial policy and terminology used in coverage that all employees are 
committed to. On the other hand, the expert in political discourse, the language of the media, and 
translation, Dr. Mushir Amer, believes that there is severe political pressure on the BBC aiming to be 
consistent with the policy of the British government, and the major political parties that support Israel. 
As a result, this impacts the BBC's coverage and events framing to serve the Israeli narrative. 

Some phrases in the English version’s news show the site's bias towards the Israeli version. This 
was clearly notable when referring to the Temple Mount as a holy site revered by both Muslims and 
Jews. While this phrase was not mentioned in the Arabic version’s news, which gives the impression 
that the site provides its Arab audience with different content than what it provides to its Western 
audience. The language of some phrases in the news in the Arabic and English versions conveys 
certain indications by associating the word “Hamas” with the beginning of the fighting in most cases 
and associating Israeli airstrikes on Gaza with words such as “response” and “warning”. This is 
consistent with Ezzina's (2021) study which concluded that the BBC is relatively biased toward Israel. 
This is shown by the use of terminology to present the Palestinians in a bad light. 

CONCLUSION 
BBC website, in both Arabic and English versions, remained concerned with the aggression against 
Gaza throughout the events of Jerusalem and its repercussions. And BBC led the news in its Arabic 
and English versions. There were some differences in news framing between the two versions of the 
site, and they are clear in the headlines of the news in the English version. This indicates the 
imbalance in the coverage. The site uses some expressions and terms that imply bias, such as the use 
of the passive verb when talking about the Israeli airstrikes. Focus on presenting the Israeli side's 
justifications for their airstrikes and victims was an example of the site’s bias in both versions. Where 
the reference to the airstrikes comes always combines justifications according to the Israeli version, 
with relative neglection of the Palestinian version. 

Some news included fallacies and inaccurate information related to the Palestinian side. 
Referring to external sources, researchers found that this information is inaccurate, which impacts the 
balance and impartiality of the site's coverage. The site, in both versions, focuses on highlighting the 
Israeli narrative and giving it more space, which includes relative bias. This appeared in some news 
details and the way of events narration and presentation, such as referring to the victims and suffering 
on the Israeli side more than the Palestinian side. The site used Multimedia in both versions. 
However, the English version featured additional media, such as videos, timelines, and maps with 
most of the news. The English version had a relatively better level of coverage than the Arabic 
through the use of the site's correspondent, and the addition of opinions of political analysts and 



Komunikator  Vol. 15 No. 1 May 2023 
	 	 P-ISSN: 1979-6765, E-ISSN: 2549-9246	
	
	

 

66 
diplomats. It turns out that the site, in both versions, relied on Israeli sources, especially regarding 
figures and statistics related to the victims, even if they were on the Palestinian side. The site has a 
trend of ignoring the sources from the Palestinian side, whether official or unofficial. Meanwhile, 
there are many Israeli sources of all kinds and levels. Palestinian sources came later in the news. 
Whereas, Israeli sources come at the beginning of the news. 

While it was expected from the Arabic version to focus more on the events, and it did, the 
English version was better in several aspects. Despite the relative balance, the analysis of the 
coverage of the aggression on Gaza in 2021 shows that the editorial policy of the site is consistent 
with the Israeli narrative in one way or another. This indicates that it is affected by internal and 
external pressures represented by the policies of the British government and the Israeli lobby, which 
negatively impacts the Palestinian cause. The Israeli media is still operating strongly in an organized 
and systematic manner in Western media institutions, and the most prominent is the BBC, using all 
available methods, and putting pressure on it to adopt and promote the Israeli narrative. 

REFERENCES 
Abd al-Majid, Laila & Alamuddin, Mahmoud. (2004). The art of journalistic editing for newspapers 

and magazines. Cairo: Al-Sahab for publishing and distribution. 
Al-Dulaimi, Abdul-Razzaq. (2016). Communication theories in the twenty-first century. Amman: Dar 

Al-Yazuri for publication and distribution. 
BBC News Arabic. (2020, July 8). BBC Arabic: multimedia service. 

https://www.bbc.com/arabic/institutional-37731352 
CNN Arabic. (2021, May 21). 20 Palestinians were injured in Al-Aqsa clashes with the Israeli police. 

CNN Arabic. https://arabic.cnn.com/middle-east/article/2021/05/21/palestinian-red-crescent-
treats-20-injuries-in-al-aqsa-clashes-2-them-serious 

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-57195537Ezzina, R. (2021). Western's Media 
Representation of Palestine. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 
25(1), 357-365. 

France 24. (2021, May 12). A number of Al-Qassam Brigades leaders were killed by an Israeli raid 
on the Gaza Strip. France 24. https://www.france24.com/ar/%D8%A7% 

Gaber, I., & Thomas, L. (2016). Is the BBC Biased? The Corporation and the Coverage of the 2006 
Israeli–Hezbollah War. Media, Religion and Conflict. 

Galal, A., Galander, M., & Auter, P. (2008, April). The image of the United States portrayed in Arab 
World online journalism. In Paper abstract submitted for consideration to the Ninth 
International Symposium on Online Journalism. University of Texas at Austin (pp. 4-5). 

Harper-Jones, H. “Opening the Gates of Hell”: Coverage of the 2014 Israel-Gaza Conflict as a 
Product of the BBC News’ Organisational Culture. 

Hamdan, Buthaina Abdel Moneim. (2010). BBC news coverage of the Palestinian cause: "The World 
This Evening" bulletin as a sample: the period between November-December 2008. (Master's 
thesis). Birzeit University, Palestine (West Bank) 

Hamza, Abdul Latif. (n.d.). Introduction to the art of journalistic editing.(4). Cairo: Dar Al-Fikr Al-
Arabi. 

Kafi, Mustafa. (2015). Public opinion and communication theories. Amman: Dar Al-Hamid for 
publication and distribution. 

Kashkool, Mohsen. (2020). Journalistic treatment and problematic study and analysis. Baghdad: 
House of Wisdom. http://www.baytalhikma.iq/CMS.php?CMS_P=22 

Khamaisa, Muhammad. (2021). Western media coverage of Palestine.. about killing the victim twice. 
Al Jazeera Media Institute. https://institute.aljazeera.net/ar/ajr/article/1478 

Landor, Lilyan, among the crowds of Arab satellite channels. BBC competes with impartiality and 
creativity..and promises more, 
https://www.bbc.com/arabic/middleeast/2012/06/120612_bbc_lilyanlandor 

Makkawi, Hassan and El-Sayed, Laila. (1998). Communication and its contemporary theories. Cairo: 
The Egyptian Lebanese House. 

Ningrum, S. C. (2019). Analisis Framing Pemberitaan Tewasnya Perawat Razan Najjar di Media 
BBC Indonesia dan CNN Indonesia. Jurnal Spektrum Komunikasi, 7(2), 82-89. 



Vol. 15 No. 1 
May 2023 

 

 

67 
Qanoua, Rana. (2017). The image of the Palestinian resistance in the Israeli newspaper, The 

Jerusalem Post: case study. (Master's thesis). The Islamic University of Gaza, Palestine 
The Islamic University of Gaza. (2016). The Department of Press and Information organizes a 

workshop on journalistic writing for news agencies, https://www.iugaza.edu.ps/p10310/ 
Turki, Najwa Abdel-Hadi. (2011). Media and Crisis Management: The Israeli Occupation of the 

Palestinian Territories in Light of the Arab Revolutions. Cairo: Jazirat Al Ward Library. 
Roehl, T. C. (2021). The Media Image of Israel in German Online News (Master thesis) Ohio 

University, USA. 
Segev, E., & Miesch, R. (2011). A systematic procedure for detecting news biases: The case of Israel 

in European news sites. International Journal of Communication, 5, 20. 
 


