Di Balik Sandiwara Program Geronimo FM : Manajemen Produksi Penyiaran Program Sandiwara Radio Kos-Kosan Gayam
Abstract
ABSTRAK
Radio Geronimo FM merupakan salah satu radio yang sudah lama berdiri di kota Yogyakarta. Sebagai radio yang sudah lama berdiri, radio Geronimo FM Jogja dituntut untuk mempertahankan audience dengan persaingan yang ketat seiring dengan munculnya radio – radio baru. Salah satu strategi yang dilakukan oleh radio Geronimo FM Jogja dalam mempertahankan audience adalah dengan melakukan manajemen penyiaran. Penelitian ini mengkaji mengenai implementasi manajemen penyiaran radio Geronimo FM Jogja dalam mempertahankan audience. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif yaitu mengamati fenomena yang dialami oleh subjek penelitian. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif, yang menjadi objek penelitiannya adalah program komedi Kos Kosan Gayam di Geronimo FM Yogyakarta. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan wawancara, observasi saat pra produksi, produksi,dan pasca produksi dengan pihak Radio Geronimo FM Jogja. Subjek penelitian adalah divisi Produser Program Radio Geronimo FM Jogja dan tokoh di Kos-Kosan Gayam. Berdasarkan hasil dari penelitian ini adalah menunjukkan bahwa ada strategi kreatif dalam Kos-Kosan Gayam yang telah diterapkan dari awal acara ini berdiri yaitu dengan mengangkat fenomena yang ada di sebuah kos-kosan dengan keanekaragaman budaya yang ada di dalamnya yang dikemas dengan komedi.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Jurnal Komunikator

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright
The Authors submitting a manuscript do so on the understanding that if accepted for publication, copyright of the article shall be assigned to Komunikator as publisher of the journal. Copyright encompasses rights to reproduce and deliver the article in all form and media, including reprints, photographs, microfilms, and any other similar reproductions, as well as translations.
Authors should sign Copyright Transfer Agreement when they have approved the final proofs sent by Komunikator prior the publication. Komunikator strive to ensure that no errors occur in the articles that have been published, both data errors and statements in the article.
Komunikator keep the rights to articles that have been published. Authors are allowed to use their works for any purposes deemed necessary without written permission from Komunikator with an acknowledgement of initial publication in this journal.
License
All articles published in Komunikator are licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA) license. You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.