POLITICAL MARKETING STRATEGIES OF WOMAN CANDIDATES TO WIN THE 2019 PROVINCIAL LEGISLATIVE ELECTION IN CENTRAL JAVA

Yufanabila Risma, Dian Eka Rahmawati

Abstract


The political marketing strategy of legislative candidates is one of the important roles for the victory of a legislative candidate. This study aims to find out how Siti Ambar Fathonah S.Pd.I Political Marketing Strategy to Win the 2019 Legislative Election in Central Java. The research method used is qualitative research with a descriptive approach. Data collection techniques through interviews and documentation. The results of the study show that the marketing strategy carried out by Siti Ambar Fathonah has been going well with push marketing and pull marketing strategies that are used optimally in approaching the community. This marketing success brought him back to the legislative seat for the 2019-2024 period. However, it is not maximized in pass marketing, namely the use of social media as an arena for campaigning to the public. The 2019 Central Java provincial election is proof that political marketing plays an important role for Siti Ambar in gaining votes in the Golkar faction's electoral district II which brought her to the seat of the Central Java Provincial DPRD for the 2019-2024 period.


Full Text:

PDF

References


Abdurrachman, H., Riyanti, R., & Nugraha, R. A. (2019). Kuota Perempuan Di Dprd Jawa Tengah Pada Pemilu 2014 Dan Pemilu 2019. Perspektif Hukum,

pribadi. (2014). EFEKTIVITAS PENCAPAIAN AFFIRMATIVE ACTION KUOTA 30% PEREMPUAN OLEH PARTAI POLITIK DI DIY PADA PEMILU 2014.

Artina, D. (2016). Keterwakilan Politik Perempuan dalam Pemilu Legislatif Provinsi Riau Periode 2014-2019. Jurnal Hukum IUS QUIA IUSTUM,

Badrul, M., Studi, P., & Informasi, S. (2015). Prediksi Hasil Pemilu Legislatif Dengan Menggunakan Algoritma K-Nearest Neighbor. Jurnal Pilar Nusa Mandiri, XI(2), 152–160.

Bari, F. (2009). PEREMPUAN DI RANAH POLITIK. Lembaga Studi & Advokasi Masyarakat , 2, 3500.

Bela, H. S., & Utama, A. S. (2020). Motivasi Partisipasi Politik Perempuan Pada Pemilu Legislatif 2019 di Kabupaten Ogan Komering Ulu. 5(2), 41–49.

Dalupe, B. (2020). Kandidat Perempuan dan Tantangan Politik Patronase pada Pemilu Legislatif 2019 di Provinsi Nusa Tenggara Timur. 3(1), 15–34.

Dwika Paradita, W. (2019). Partai Politik Dan Kontestasi Perempuan Dalam Pemilu 2019 Di Kabupaten Batang. Ilmu Sosial, Unnes, 281–294.

Izdiha, A. (2017). Wajah Politik Perempuan: Studi Etnografi Representasi Suara Perempuan dalam Pemilu Legislatif 2014 di Propinsi Daerah Istimewa Yogyakarta (DIY). Jurnal Pemikiran Sosiologi,

Jovani, A. (2018). Potret Keterwakilan Politik Perempuan Anggota Legislatif di DPRD NTT pada Pemilu 2014. Jurnal Inada: Kajian Perempuan Indonesia Di Daerah Tertinggal, Terdepan, Dan Terluar,

Ningsih, R. T. A. (2016). Keterwakilan Perempuan dalam Pencalonan sebagai Anggota Legislatif oleh Partai Politik di Kabupaten Berau. Jurnal Ilmu Pemerintahan, 4(4),

Ramadhany, D., & Rahmawati, D. E. (2020). Modal Caleg Perempuan dan Politik Patriarkhi dalam Pemilihan Umum di Indonesia: Keterwakilan Perempuan pada Pemilu 2019 di Kabupaten Sleman. JISPO Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik,

News and Website

Komisi Pemilihan Umum Jawa Tengah (2019). Accessed on February, 2 2021 in https://jateng.kpu.go.id

Pemilihan DPRD Jawa Tengan (2019). Accessed on January, 8 2021 in https://dprd.jatengprov.go.id/

Print Buletin Bawaslu Kabupaten Semarang. Accessed on March, 2 2021 in https://semarangkab.bawaslu.go.id/wp-content/uploads/2019/09/PRINT-BULETIN-BAWASLU-KAB-SEMARANG.




DOI: https://doi.org/10.18196/jpk.v2i1.12543

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office: 

Master of Government Affairs and Administration, Postgraduate Building 2nd Floor, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Phone: +62 274 387 656 (ext: 173)

Jl. Brawijaya, Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.