Perbedaan Skor Kecerdasan Emosi dan Kecemasan Siswa Kelas Akselerasi dan Kelas Reguler
DOI:
https://doi.org/10.18196/mmjkk.v10i1.1564Keywords:
kecemasan, kecerdasan emosi, siswa SMU, anxiety, emotional intelegent, high school studentsAbstract
Acceleration is designedfor students with extraordinary capabilities. They are expected to graduate earlier, but on the other side the full schedules and minimum social interactions would bring negative consequences, such as low emotional quotient and hight level of anxiety. It S said that success determined by 20% of IQ and the rest by emotional quotient (EQ). The aims of this research is identify the difference of emotional quotient score and anxiety score between acceleration students and regular students in Muhammadiyah 1 Highschool in Yogyakarta. This is a cross-sectional analytic descriptive study. It’s conducted at Muhammadiyah 1 Highschool in Yogyakarta on August-October 2008. The study took two populations. Sample taken were all of acceleration students 45 and regular students. Instruments used include BarOn Emotional Quotient Inventory-YV, Taylor Manifest Anxiety Scale (TMAS) Data were analyzed with independent t-test There is significant difference of anxiety score but no significant difference of EQ score between acceleration students and regular students (p=0,024, p=0,646). Conclusions this research are : (l)Acceleration students have higher score of anxiety than regular students. (2)There is no significant difference of EQ score between acceleration students and regular students.
Program kelas akselerasi diperuntukkan bagi siswa yang memiliki kemampuan luar biasa, agar bisa menyelesaikan studi lebih cepat dan mengembangkan kemampuannya secara optimal. Padatnya kegiatan dan terbatasnya interaksi serta kesempatan bersosialisasi dikhawatirkan akan berdampak buruk pada siswa, dintaranya adalah rendahnya kecerdasan emosi dan tingginya tingkat kecemasan. Rendahnya kecerdasan emosi dan tingginya tingkat kecemasan justru akan menurunkan produktifitas siswa. Kesuksesan seseorang lebih 80% ditentukan oleh kecerdasan emosinya. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengidentifikasi perbedaan skor kecerdasan emosi dan kecemasan antara siswa kelas akselerasi dan siswa kelas regular di SMU Muhammadiyah 1 Yogyakarta. Penelitian ini merupakan penelitian cross sectional deskriptif analitik. Penelitian dilakukan di SMU Muhammadiyah 1 Yogyakarta pada bulan Agustus-Oktober 2008. Populasi penelitian adalah siswa kelas akselerasi dan siswa kelas regular. Jumlah sampel untuk kelas akselerasi 45 siswa dan kelas reguler 58 orang. Instrumen penelitian yang digunakan adalah kuestioner kecerdasan emosi BarOn Emotional Quotient Inventory-YV, kuestioner kecemasan Taylor Manifest Anxiety Scale (TMAS). Data dianalisis dengan Independent t-Test. Terdapat perbedaan yang bermakna secara statistik antara skor kecemasan siswa kelas akselerasi dan regular dengan p=0,024. Tidak terdapat perbedaan yang bermakna secara statistik antara skor kecerdasan emosi siswa kelas akselerasi dan regular dengan p=0,646. Kesimpulan dari penelitian ini adalah : 1) Skor kecemasan siswa kelas akselerasi lebih tinggi dibanding siswa kelas regular, 2) Tidak terdapat perbedaan yang bermakna secara statistik antara skor kecerdasan emosi siswa kelas akselerasi dan regular
References
Rachman, A., Latifah, U. 2001. Mengenal Lebih Dekat tentang Program Akselerasi, Majalah Penabur, no. 2 tahun XXVII : 1 - 6
Mujiran, P. 2006. Persoalan Kelas Akselerasi. http://www.suaramerdeka. com/harian-/0403/29/kha1.htmaaa
Sutopo, H. 31 Mei 2002 Kelas Akselerasi Bisa Perkosa Perkembangan Anak Didik, Harian Kompas.
Goleman, D. 1999. Kecerdasan Emosi: Mengapa Emotional Intelligence lebih penting dari Intelectual Quotient. Hermaya T (pent.). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.
Goleman, D. 1999. Kecerdasan Emosi untuk Mencapai Puncak Prestasi, Terjemahan Bahasa Indonesia, Cetakan ketiga, Penerbit PT Gramedia Pustaka Utama
Patton, P., 2002, EQ- Pengembangan Sukses Lebih Bermakna, Mitra Media Publisher
Cooper, R.K. and Ayman, S. 1997. ExecutifEmotional Quetiont, Kecerdasan Emosi dalam Kepemimpinan dan Organisasi. Alih Bahasa : Alex Tri, KW. Jakarta : Gramedia Pusat Utama
Agustian, A.G. 2003. Rahasia Sukses Membangkitkan ESQ Power, penerbit Arga, Jakarta.
Agustian, A.G. 2005. Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual, penerbit Arga, Jakarta.
Hapsari, I. 2001. Perbedaan KE pada Mahasiswa Eksakta & Non Eksakta di UGM. Skripsi (tidak diterbitkan). 2001. Fakultas Psikologi Universitas Gajah Mada Yogyakarta
Halgin, R.P., and Whitbourne. S.K. 1994. Abnormal Psychology : The Human Experience of Psychology. USA: Harcount Brace College Publiser
Spielberg, C.D., (Ed). 1996. Anxiety and Behavior. New York: Academik Press
Gorman, J.M. 2000. Anxiety Disorders: Introduction and Overview, dalam: Sadock BJ and Sadock VA. Editor: Kaplan & Sadock’s Comprehensive Textbook of Psychiatry, 7thEd. Lippincott Williams & Wilkins.
Iskandar, Y 1996. Diagnosis dan Pengobatan Gangguan Anxietas, Buku Pegangan Dokter, Yayasan Dharma Graha, Jakarta
Kaplan, H.I., Sadock, B.J., Grebb, J.A. 1996. Synopsis of Psychiatry, Seventh Edition, Lippincott Williams & Wilkins.
Ekowarni, E. 1993. Kenakalan Remaja : Suatu Tinjauan Psikologi Perkembangan. Buletin Psikologi, II (2), Desember 1994. Yogyakarta. Fakultas Psikologi UGM.
Adiningsih, N.U. 2001. Pembelajaran Anak oleh Orangtua. Dalam Media Indonesia, 2 Mei 2001. Jakarta
Henry B.R., Nanette M.H., Michael H.B., Thomas G. Jan/Feb 2001; The relation of LD and gender with emotional intelligence in college students Journal of Learning Disabilities; 34, 1; Health & Medical Complete pg. 66
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright
Authors retain copyright and grant Mutiara Medika: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan (MMJKK) the right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) that allows others to remix, adapt and build upon the work with an acknowledgment of the work's authorship and of the initial publication in Mutiara Medika: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan (MMJKK).
Authors are permitted to copy and redistribute the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in Mutiara Medika: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan (MMJKK).
License
Articles published in the Mutiara Medika: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan (MMJKK) are licensed under an Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license. You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
This license is acceptable for Free Cultural Works. The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.