COMMUNICATION STYLE OF REGIONAL HEAD IN HANDLING COVID 19 THROUGH TWITTER SOCIAL MEDIA, 2021-2022
DOI:
https://doi.org/10.18196/jgpp.v9i3.15923Keywords:
Regional Head Communication, Social Media, Twitter, COVID-19Abstract
This study aimed to analyze regional heads' communication styles during the COVID-19 pandemic through the Twitter accounts @ganjarpranowo and @ridwankamil. This study uses a qualitative research approach. The data was obtained through the Twitter accounts @ganjarpranowo and @ridwankamil. The study results found that the intensity of twitter on the two accounts from April 2021 to March 2022 in 2021-2022 proves that the increase in COVID-19 cases is relatively increasing, so it is necessary to provide information by regional heads in conveying to the public. This effort shows the communication style represented by the two leaders of Central Java and West Java through indicators: controlling, equalizing, structuring, dynamic, letting go, and withdrawing. The communication style developed by the two regional heads during the COVID-19 pandemic through the Twitter accounts @ganjarpranowo, and @ridwankamil actively conveys related information to the public so that the information provided is adequately obtained; this can be seen in the communication style of communication through associated indicators. Regarding the communication style used by Ganjar Pranowo and Ridwan Kamil, each has advantages related to the communication style used by Ganjar Pranowo is more Equalitarian, while Ridwan Kamil is dynamic; both leaders have their respective advantages.
References
Ainiyah, N. (2018). Remaja Millenial dan Media Sosial: Media Sosial Sebagai Media Informasi Pendidikan Bagi Remaja Millenial. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 221–236. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i2.76
Alfiansyah, D. W. I., Studi, P., Komunikasi, I., Humas, K., Ilmu, F., Dan, S., … Utara, S. (2020). DEPAN DALAM MENYIKAPI DAMPAK COVID-19.
Aminah, R. S. (2020). Gaya Komunikasi Pemimpin Perempuan Dalam Menyampaikan Pesan Pembangunan. Media Bahasa, Sastra, Dan Budaya Wahana, 26(2), 459–464. https://doi.org/10.33751/wahana.v26i2.2768
Anwar, F. (2017). Perubahan dan Permasalahan Media Sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 137. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.343
Anwar, R. N. (2021). Penyuluhan Urgensi Tabayun Dalam Menanggulangi Penyebaran Hoax Di Media Sosial Pada Masa Covid-19. Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021, 1024–1030.
Ardha, B. (2016). Ardha: social media sebagai media kampanye partai Social Media Sebagai Media Kampanye Partai Politik 2014 Di Indonesia. Jurnal Visi Komunikasi, 13(01), 105–120.
Bangun, L. B., Kawengian, D., & Tulung, L. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Pada Unit Tata Kelola Kawasan Taman Laut Nasional Bunaken. Komunikasi, Vol 7 No 4, 18.
Basry, A., & Sari, E. M. (2018). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) pada Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). IKRA-ITH INFORMATIKA : Jurnal Komputer Dan Informatika, 2(3), 53–60.
Cahya Suryani, N. H., & Safitri, P. N. (2020). Membangun Resiliensi dalam Gejolak Pandemi. 158–159.
Darda Mustopa - Adi Supardi. (2021). Implementasi Kepemimpinan Profetik Di Era New Normal. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.51226/assalam.v10i1.216
Evi Zahara. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Pimpinan Organisasi. Jurnal Warta, 1829–7463(April), 8.
Fadila Tapisa, E. (2020). PROSIDING SEMINAR NASIONAL HUKUM & TEKNOLOGI Posisi Hukum Internasional di Tengah Era New Normal: Kepentingan Nasional atau Kepatuhan Internasional. 1(September).
Fajrie, M. (2018). Gaya Komunikasi Masyarakat Pesisir Wedung Jawa Tengah. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 53. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.53-76
Fitriyah, N., Arsyad, A. W., & Desa, K. (2021). GAYA KOMUNIKASI KEPALA DESA DALAM. 9(4), 1–12.
HANIP, J. (2020). Representasi Kepemimpinan Politik (Studi Pesan Pendukung Calon Presiden Melalui Twitter Selama Kampanye Terbuka Pilpres 2019). 3(2017), 54–67.
Hasan, E. (2020). Paradigma Komunikasi Pemerintahan.
Hidayati, F. R. (2021). Komunikasi Politik dan Branding Pemimpin Politik Melalui Media Sosial : A Conceptual Paper sebagian masyarakat dunia telah menjadi bagian dari gaya hidup modern . Media sosial Mengutip informasi yang dikeluarkan oleh HootSuite dan We Are Social pada Janua. 2, 145–161.
Humor, W., Dalam, S., Last, V., Kitchen, H., Puding, E., Saus, B., … Sunan, N. (2021). Disusun untuk Memenuhi Tugas Akhir Guna Memperoleh Gelar Sarjana Strata Satu ( S-1 ) dalam Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat. (3241).
Indasari, F., & Anggriani, I. (2020). Krisis Komunikasi Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pemberitaan Penyebaran Covid-19 Melalui Udara). Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.37676/professional.v7i1.1086
Johassan. (2020). Komunikasi Di Masa Pandemi (Kajian Teori Paradigma Naratif Walter Fisher).
Junawan, H., & Laugu, N. (2020). Eksistensi Media Sosial , Youtube , Instagram dan Whatsapp Ditengah Pandemi Covid-19 Dikalangan Masyarakat Virtual Indonesia 1 Hendra A . PENDAHULUAN Perkembangan teknologi media yang sangat pesat serta dengan kemajuan teknologi-teknologi yang semakin har. Baitul Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 41–57.
Koehler, J. W., Anatol, K. W., & Applbaum, R. L. (1981). Organizational communication: Behavioral perspectives. Harcourt School.
Kusumasari, D., Rafizan, O., & Rafizan, D. O. (2017). Studi Implementasi Sistem Big Data Untuk Mendukung Kebijakan Komunikasi dan Informatika Studi Implementasi Sistem Big Data Untuk Mendukung Kebijakan Komunikasi dan Informatika. Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 8 No. 2, 81–96.
Lia, M., & Shofwan, H. (2020). Peranan E-Government Dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus: Mal Pelayanan Publik Kabupaten Sumedang). Jurnal Ilmu Administrasi, 11(2), 101–112.
Limantoro, F. (2015). Pengaruh Gaya Komunikasi Direktur terhadap Kepuasan Komunikasi Karyawan di PT. Sumarni Mustajab Batu. Jurnal E-Komunikasi, 3(2), 1–11.
Madjid, S. A., Si, M., Anita, E., & Sy, M. E. (2019). Peran Facebook Sebagai Media Pemasaran Pada Produk Jafra (Studi Pada Consultan Jafra Di Kota Jambi Skripsi Kurnia Binti Istikomah Ses.141354.
Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616
Nugroho, R. R. (2013). Teknik-Teknik Propaganda Di Twitter Pasangan Jokowi-Ahok Dan Foke-Nara Pada Pemilukada Oleh.
Nurahman, R., Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Ar-raniry, U. I. N., & Aceh, B. (2018). Gaya komunikasi pimpinan badan pemberdayaan masyarakat aceh selatan dalam meotivasi semangat kerja pegawai. 1–88.
Pandu, M. S., & Candraningrum, D. A. (2020). Karakteristik Populisme Gubernur Jawa Barat (Ridwan Kamil) dalam Postingan Instagram 27 Mei 2018 – 27 Juni 2018. Koneksi, 4(2), 380. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8230
Patel. (2019). Gaya Komunikasi Politik Bupati Subang Studi Fenomenologi Gaya Komunikasi Politikbupati Subang Hj. Imas Aryumningsih, SE. 9–25.
Persero, X. I. V. (2013). Komunikasi Pimpinan Pt . Perkebunan Nusantara.
Riau, U. I., Komunikasi, F. I., Abriawan, Y., Komunikasi, F. I., & Riau, U. I. (2021). Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Riau (Uir ) Terhadap Akun Alter Di Media Sosial Twitter.
Rofifah, D. (2020). Komunikasi Pemerintah Dengan Masyarakat Dalam Penanganan Covid-19 Di Desa Rappoala Kabupaten Gowa. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 12–26.
Rondonuwu, J., Kawengian, D. D. V., & Himpong, M. D. (2020). Peran Komunikasi Pemerintahan Dalam Menyosialisasi Prosedur Tetap (Protap) Kesehatan Pandemi Covid-19 Di Masyarakat Dumoga Timur. Acta Diurna Komunikasi, 2(4), 1–17.
Saputra, Y. R. (2020). Strategi Komunikasi Aksi Cepat Tanggap (ACT) Dalam Koordinasi Penyaluran Bantuan Kapal Ramadhan. In Repository.Uinjkt.Ac.Id.
Sciences, H. (2020). Merespon Masalah Sosial-Keagamaan Di Masa Covid 19 (Vol. 4).
Sejati, I. S. W. (2020). Meretas Kuasa Data, Merebut Ruang Digital Deteritorialisasi Kekuasaan Melalui Resistensi terhadap Surveillance Digital.
Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62. https://doi.org/10.31289/simbollika.v4i1.1474
Sidik, A., & Mulya, B. W. (2012). Pendekatan Analisis Data Menggunakan NVivo-software untuk Penelitian Desain Logo Museum Nasional Jakarta. Nirmana, 13(1). https://doi.org/10.9744/nirmana.13.1.1-4
Wonok, G. J. (2021). Strategi Pemerintah Desa Dalam Pencegahan Penyebaran Virus Corona (Covid-19) (Studi di Desa MokobangKecamatan Modoinding Kabupaten Minahasa Selatan). 1–17.
Zukhrufillah, I. (2018). Gejala Media Sosial Twitter Sebagai Media Sosial Alternatif. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2), 102. https://doi.org/10.31764/jail.v1i2.235
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
With the receipt of the article by the Editorial Board of the Journal of Governance and Public Policy and it was decided to be published, then the copyright regarding the article will be diverted to Journal of Governance and Public Policy.
We hold the copyright regarding all the published articles and have the right to multiply and distribute the article under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. (CC BY NC).
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
COPYRIGHT TRANSFER FORM
The Copyright Transfer Agreement can be downloaded HERE.
please fill, sign, scan and send it back in PDF format to jgpp@umy.university.