COMMUNICATION STYLE OF REGIONAL HEAD IN HANDLING COVID 19 THROUGH TWITTER SOCIAL MEDIA, 2021-2022

Difa Umayah, Dian Eka Rahmawati

Abstract


This study aimed to analyze regional heads' communication styles during the COVID-19 pandemic through the Twitter accounts @ganjarpranowo and @ridwankamil. This study uses a qualitative research approach. The data was obtained through the Twitter accounts @ganjarpranowo and @ridwankamil. The study results found that the intensity of twitter on the two accounts from April 2021 to March 2022 in 2021-2022 proves that the increase in COVID-19 cases is relatively increasing, so it is necessary to provide information by regional heads in conveying to the public. This effort shows the communication style represented by the two leaders of Central Java and West Java through indicators: controlling, equalizing, structuring, dynamic, letting go, and withdrawing. The communication style developed by the two regional heads during the COVID-19 pandemic through the Twitter accounts @ganjarpranowo, and @ridwankamil actively conveys related information to the public so that the information provided is adequately obtained; this can be seen in the communication style of communication through associated indicators. Regarding the communication style used by Ganjar Pranowo and Ridwan Kamil, each has advantages related to the communication style used by Ganjar Pranowo is more Equalitarian, while Ridwan Kamil is dynamic; both leaders have their respective advantages.


Keywords


Regional Head Communication, Social Media, Twitter, COVID-19

Full Text:

PDF

References


Ainiyah, N. (2018). Remaja Millenial dan Media Sosial: Media Sosial Sebagai Media Informasi Pendidikan Bagi Remaja Millenial. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 221–236. https://doi.org/10.35316/jpii.v2i2.76

Alfiansyah, D. W. I., Studi, P., Komunikasi, I., Humas, K., Ilmu, F., Dan, S., … Utara, S. (2020). DEPAN DALAM MENYIKAPI DAMPAK COVID-19.

Aminah, R. S. (2020). Gaya Komunikasi Pemimpin Perempuan Dalam Menyampaikan Pesan Pembangunan. Media Bahasa, Sastra, Dan Budaya Wahana, 26(2), 459–464. https://doi.org/10.33751/wahana.v26i2.2768

Anwar, F. (2017). Perubahan dan Permasalahan Media Sosial. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, Dan Seni, 1(1), 137. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v1i1.343

Anwar, R. N. (2021). Penyuluhan Urgensi Tabayun Dalam Menanggulangi Penyebaran Hoax Di Media Sosial Pada Masa Covid-19. Prosiding Penelitian Pendidikan Dan Pengabdian 2021, 1024–1030.

Ardha, B. (2016). Ardha: social media sebagai media kampanye partai Social Media Sebagai Media Kampanye Partai Politik 2014 Di Indonesia. Jurnal Visi Komunikasi, 13(01), 105–120.

Bangun, L. B., Kawengian, D., & Tulung, L. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Pada Unit Tata Kelola Kawasan Taman Laut Nasional Bunaken. Komunikasi, Vol 7 No 4, 18.

Basry, A., & Sari, E. M. (2018). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) pada Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM). IKRA-ITH INFORMATIKA : Jurnal Komputer Dan Informatika, 2(3), 53–60.

Cahya Suryani, N. H., & Safitri, P. N. (2020). Membangun Resiliensi dalam Gejolak Pandemi. 158–159.

Darda Mustopa - Adi Supardi. (2021). Implementasi Kepemimpinan Profetik Di Era New Normal. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 10(1), 1–16. https://doi.org/10.51226/assalam.v10i1.216

Evi Zahara. (2018). Peranan Komunikasi Organisasi Pimpinan Organisasi. Jurnal Warta, 1829–7463(April), 8.

Fadila Tapisa, E. (2020). PROSIDING SEMINAR NASIONAL HUKUM & TEKNOLOGI Posisi Hukum Internasional di Tengah Era New Normal: Kepentingan Nasional atau Kepatuhan Internasional. 1(September).

Fajrie, M. (2018). Gaya Komunikasi Masyarakat Pesisir Wedung Jawa Tengah. INJECT (Interdisciplinary Journal of Communication), 2(1), 53. https://doi.org/10.18326/inject.v2i1.53-76

Fitriyah, N., Arsyad, A. W., & Desa, K. (2021). GAYA KOMUNIKASI KEPALA DESA DALAM. 9(4), 1–12.

HANIP, J. (2020). Representasi Kepemimpinan Politik (Studi Pesan Pendukung Calon Presiden Melalui Twitter Selama Kampanye Terbuka Pilpres 2019). 3(2017), 54–67.

Hasan, E. (2020). Paradigma Komunikasi Pemerintahan.

Hidayati, F. R. (2021). Komunikasi Politik dan Branding Pemimpin Politik Melalui Media Sosial : A Conceptual Paper sebagian masyarakat dunia telah menjadi bagian dari gaya hidup modern . Media sosial Mengutip informasi yang dikeluarkan oleh HootSuite dan We Are Social pada Janua. 2, 145–161.

Humor, W., Dalam, S., Last, V., Kitchen, H., Puding, E., Saus, B., … Sunan, N. (2021). Disusun untuk Memenuhi Tugas Akhir Guna Memperoleh Gelar Sarjana Strata Satu ( S-1 ) dalam Ilmu Ushuluddin Dan Filsafat. (3241).

Indasari, F., & Anggriani, I. (2020). Krisis Komunikasi Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pemberitaan Penyebaran Covid-19 Melalui Udara). Profesional: Jurnal Komunikasi Dan Administrasi Publik, 7(1), 1–11. https://doi.org/10.37676/professional.v7i1.1086

Johassan. (2020). Komunikasi Di Masa Pandemi (Kajian Teori Paradigma Naratif Walter Fisher).

Junawan, H., & Laugu, N. (2020). Eksistensi Media Sosial , Youtube , Instagram dan Whatsapp Ditengah Pandemi Covid-19 Dikalangan Masyarakat Virtual Indonesia 1 Hendra A . PENDAHULUAN Perkembangan teknologi media yang sangat pesat serta dengan kemajuan teknologi-teknologi yang semakin har. Baitul Ulum: Jurnal Ilmu Perpustakaan Dan Informasi, 4(1), 41–57.

Koehler, J. W., Anatol, K. W., & Applbaum, R. L. (1981). Organizational communication: Behavioral perspectives. Harcourt School.

Kusumasari, D., Rafizan, O., & Rafizan, D. O. (2017). Studi Implementasi Sistem Big Data Untuk Mendukung Kebijakan Komunikasi dan Informatika Studi Implementasi Sistem Big Data Untuk Mendukung Kebijakan Komunikasi dan Informatika. Jurnal Masyarakat Telematika Dan Informasi, 8 No. 2, 81–96.

Lia, M., & Shofwan, H. (2020). Peranan E-Government Dalam Pelayanan Publik (Studi Kasus: Mal Pelayanan Publik Kabupaten Sumedang). Jurnal Ilmu Administrasi, 11(2), 101–112.

Limantoro, F. (2015). Pengaruh Gaya Komunikasi Direktur terhadap Kepuasan Komunikasi Karyawan di PT. Sumarni Mustajab Batu. Jurnal E-Komunikasi, 3(2), 1–11.

Madjid, S. A., Si, M., Anita, E., & Sy, M. E. (2019). Peran Facebook Sebagai Media Pemasaran Pada Produk Jafra (Studi Pada Consultan Jafra Di Kota Jambi Skripsi Kurnia Binti Istikomah Ses.141354.

Ngafifi, M. (2014). Kemajuan Teknologi Dan Pola Hidup Manusia Dalam Perspektif Sosial Budaya. Jurnal Pembangunan Pendidikan: Fondasi Dan Aplikasi, 2(1), 33–47. https://doi.org/10.21831/jppfa.v2i1.2616

Nugroho, R. R. (2013). Teknik-Teknik Propaganda Di Twitter Pasangan Jokowi-Ahok Dan Foke-Nara Pada Pemilukada Oleh.

Nurahman, R., Dakwah, F., Komunikasi, D. A. N., Ar-raniry, U. I. N., & Aceh, B. (2018). Gaya komunikasi pimpinan badan pemberdayaan masyarakat aceh selatan dalam meotivasi semangat kerja pegawai. 1–88.

Pandu, M. S., & Candraningrum, D. A. (2020). Karakteristik Populisme Gubernur Jawa Barat (Ridwan Kamil) dalam Postingan Instagram 27 Mei 2018 – 27 Juni 2018. Koneksi, 4(2), 380. https://doi.org/10.24912/kn.v4i2.8230

Patel. (2019). Gaya Komunikasi Politik Bupati Subang Studi Fenomenologi Gaya Komunikasi Politikbupati Subang Hj. Imas Aryumningsih, SE. 9–25.

Persero, X. I. V. (2013). Komunikasi Pimpinan Pt . Perkebunan Nusantara.

Riau, U. I., Komunikasi, F. I., Abriawan, Y., Komunikasi, F. I., & Riau, U. I. (2021). Persepsi Mahasiswa Universitas Islam Riau (Uir ) Terhadap Akun Alter Di Media Sosial Twitter.

Rofifah, D. (2020). Komunikasi Pemerintah Dengan Masyarakat Dalam Penanganan Covid-19 Di Desa Rappoala Kabupaten Gowa. Paper Knowledge. Toward a Media History of Documents, 12–26.

Rondonuwu, J., Kawengian, D. D. V., & Himpong, M. D. (2020). Peran Komunikasi Pemerintahan Dalam Menyosialisasi Prosedur Tetap (Protap) Kesehatan Pandemi Covid-19 Di Masyarakat Dumoga Timur. Acta Diurna Komunikasi, 2(4), 1–17.

Saputra, Y. R. (2020). Strategi Komunikasi Aksi Cepat Tanggap (ACT) Dalam Koordinasi Penyaluran Bantuan Kapal Ramadhan. In Repository.Uinjkt.Ac.Id.

Sciences, H. (2020). Merespon Masalah Sosial-Keagamaan Di Masa Covid 19 (Vol. 4).

Sejati, I. S. W. (2020). Meretas Kuasa Data, Merebut Ruang Digital Deteritorialisasi Kekuasaan Melalui Resistensi terhadap Surveillance Digital.

Setiawan, D. (2018). Dampak Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi Terhadap Budaya. JURNAL SIMBOLIKA: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62. https://doi.org/10.31289/simbollika.v4i1.1474

Sidik, A., & Mulya, B. W. (2012). Pendekatan Analisis Data Menggunakan NVivo-software untuk Penelitian Desain Logo Museum Nasional Jakarta. Nirmana, 13(1). https://doi.org/10.9744/nirmana.13.1.1-4

Wonok, G. J. (2021). Strategi Pemerintah Desa Dalam Pencegahan Penyebaran Virus Corona (Covid-19) (Studi di Desa MokobangKecamatan Modoinding Kabupaten Minahasa Selatan). 1–17.

Zukhrufillah, I. (2018). Gejala Media Sosial Twitter Sebagai Media Sosial Alternatif. Al-I’lam: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(2), 102. https://doi.org/10.31764/jail.v1i2.235




DOI: https://doi.org/10.18196/jgpp.v9i3.15923

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


Office: 
Master of Government Affairs and Administration (MIP)
Postgraduate Building 2nd Floor UMY

Phone: +62 274 387 656 (ext: 173)

Jl. Brawijaya, Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta, Indonesia

View My Stats

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.