Harmonizing Paths: Unveiling the Dichotomy Between Islamic Education and General Education in Indonesia
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achmad Mulyadi, Pemikiran Al-Khawarizmi Dalam Meletakkan Dasar Pengembangan Ilmu.
Agustin, H. Penerapan Pendidikan Agama (Studi Kasus Di Rongrian Thamvitya Mulniti Muang Yala ). Institut Agama Islam Negeri Purwokerto. 2018.
Al Wizar. Pemikiran Pendidikan Ibnu Sina, Vol, 40, No. 1. 2015.
Anang Fahrur Rozi, Dewi, R. A., Fatah, I. K., & Madekhan, M. Urgensi Pendidikan Islam Non-Dikotomi Di Era Society 5.0. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 06(01), 92–102. 2022.
Andreassen, B. O. ‘Knowledge About Religions’ And Analytical Skills In Religious Education: Reflections From A Norwegian Context. Center For Educational Policy Studies Journal, 9(4), 73–90. Https://Doi.Org/10.26529/Cepsj.676. 2019.
Astronomi Islam, International Journal Ihya’ ‘Ulum Al-Din Vol 20 No 1 (2018), DOI : 10.21580/ihya.20.1.2782. 2018.
Basyit, A. Dikotomi Dan Dualisme Pendidikan Di Indonesia. Jurnal Tahdzibi: Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 15–27. Https://Doi.Org/10.24853/Tahdzibi.4.1.15-28. 2019.
Dewi, K., Aini, N., & Lazuardy, A. Q. Kritik Dualisme Dalam Pendidikan Islam. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains, 2, 307–312. Http://Sunankalijaga.Org/Prosiding/Index.Php/Kiiis/Article/View/417. 2020.
Fahmi, M., Prasetia, S. A., Syaifuddin, & Nisa’, Z. Quo Vadis Pendidikan Karakter Di Indonesia. Tabyin: Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), 23–45. Https://Doi.Org/10.52166/Tabyin.V3i01.123. 2021.
Faruk Majida, Radjiman Ismail, Moh.Natsir Mahmud. Dikotomi Ilmu Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Februari 2023, 9 (4), 310-320 DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7680716 p-ISSN: 2622-8327 e-ISSN: 2089-5364https://jurnal.peneliti.net/index.php/JIWP. 2023.
Febriana, L., & Firmasari, D. Dualisme Dan Dikotomi Pendidikan Di Indonesia (Tinjauan Historis Dan Telaah Kebijakan Pemerintah). El-Ta’dib, 1(2), 175–188. Http://Jurnal.Umb.Ac.Id/Index.Php/Eltadib/Article/View/3148. 2021.
Hanifuddin, A., Dan, I., dan Nawawi, R. Ilmu Tajwid Dan Implikasinya Terhadap Ilmu Qira’ah. 1. 2017.
Hayati, F. N., Suyatno, S., dan Susatya, E. Strengthening of Religious Character Education Based On School Culture In The Indonesian Secondary School. The European Educational Researcher, 3(3), 87–100. Https://Doi.Org/10.31757/Euer.331. 2020.
Huda Miftahul. (2015).Peran Pendidikan Islam Terhadap Perubahan Sosial. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan IslamVol. 10, No. 1, Februari 2015.
Jamin Ahmad dan Pristian Hadi Puta. Dasar-dasar Pendidikan Islam (Pendekatan Filosofis, Normatif, Teoritis dan Aplikatif). Indramayu: CV. Adanu Abimata. 2020.
Kamaludin Mohammad. Penelusuran Sejarah Pendikotomian Ilmu Pengetahuan (Umum Dan Agama) Di Indonesia. Journal of Urban Sociology | Volume 4 / No. 1/April 2021.
Kholik Nur dan Miftahul Ulum. Nalar Kritis Pendidikan Islam (Konservatif, Pragmatisme, dan Liberalismw). Indonesia: Pohon Tua Pustaka. 2021.
Khozin. Pengembangan Ilmu Di Perguruan Tinggi Keagamaan Islam Konstruksi Kerangka Filosofis dan Langkah-langkahnya. Jakarta: Kencana. 2016.
Kurniyat, E. Memahami Dikotomi Dan Dualisme Pendidikan Di Indonesia. Rausyan Fikr : Jurnal Pemikiran Dan Pencerahan, 14(1). Https://Doi.Org/10.31000/Rf.V14i1.669. 2018.
Lukman Surya dan Nur Kholik. Manifesto Modernisasi Pendidikan Islam Ulasan Pemikiran Soekarno. Tasikmalaya: Edu Publiser. 2020.
Martin, C., & Pulvermacher, A. Higher Education And Dilemmas Of Deinstitutionalization. Philosophical Inquiry In Education, 29(1), 30–35. Https://Doi.Org/10.7202/1088378ar. 2022.
Mawardi, P. Tantangan Pendidikan Islam Di Era Globalisasi. Jurnal Tarbawi, 21(1), 1–9. Http://Journal.Um-Surabaya.Ac.Id/Index.Php/Jkm/Article/View/2203. 2020.
Mukhlasin, A. Cybernetics: Journal Educational Research And Social Studies. Cybernetics: Journal Educational Research And Sosial Studies, 2(1), 1–10. 2021.
Murnita, dkk. Filsafat Pendidikan Islam. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi. 2022.
Mustofa, J., & Marwan, S. Quo Vadis Pondok Pesantren Di Era Undang-Undang Pesantren. . . Ijois: Indonesian Journal Of Islamic Studies, 1(01), 1–17. 2022.
Najmudin Ma’zumi, Syihabudin halaman. 2020. Epistemologi Dikotomi Ilmu. Jurnal Pendidikan Karakter “JAWARA” (JPKJ) Volume 6, Nomor 1 Juni 2020.
Nugraha Muhamad Tisna. Sejarah Pendidikan Islam Memahami Kemajuan Peradaban Islam Klasik Hingga Modern. Yogyakarta: Diandra Kreatif. 2019.
Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Kalam Mulia. 2002.
Ropendi Ipad. Desain Pendidikan Islam Membaca Pemikiran KH. Kahar Muzakkir. Tasikmalaya: Edu Publisher. 2020.
Pare´ Guy, Marie-Claude Trudel, Mirou Jaana, and Spyros Kitsiou. Synthesizing information systems knowledge: A typology of literature reviews. Information & Management 52 (2015) 183–199. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.08.008. 2015.
Qomar Mujamil. Epistemologi Pendidikan Islam Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik. Jakarta: Erlangga. 2005.
Shamsaei, M. Evaluation Of Problem-Based Learning Method For Teaching Islamic Education Courses To Students Of Shiraz University Of Medical Sciences. Dinamika Ilmu, 20(2), 241–253. Https://Doi.Org/10.21093/Di.V20i2.2488. 2020.
Ta ’Rifin, A. Kurikulum 2013: Quo Vadis Mutu Madrasah? Jurnal Tarbiyah, 21(2), 261–281. 2014.
Tamami, B. Dikotomi Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Umum Di Indonesia. Tarlim Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 55. 2019.
Umam Chaibul. Inovasi Pendidikan Islam Strategi dan Metode Pembelajaran PAI di Sekolah Umum. Riau: DOTPLUS Publisher. 2020.
Usep Muhamad Ishaq dna Wan Mohd Nor Wan Daud, TINJAUAN BIOGRAFI-BIBLIOGRAFI IBN AL-HAYTHAM, Jurnal HISTORIA Volume 5, Nomor 2, Tahun 2017, ISSN 2337-4713 (e-ISSN 2442-8728). 2017.
Wafa Ali Dan Nasrul Hadii. Dikotomi Ilmu Pengetahuan Dan Implikasinya Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pemikiran, Pendidikan Dan Penelitian Ke-Islaman P-Issn : 2354-9424 Vol. 6, No.1 Februari 2020 E-Issn : 2549-7642 Http://Journal.Uim.Ac.Id/Index.Php/Ahsanamedia. 2020.
Wasiyem, dkk., Isu-isu Kontemporer. Jambi: PT Sonpedia Publishing Indonesia. 2023.
Yusuf, M., Said, M., & Hajir, M. Dikotomi Pendidikan Islam : Penyebab Dan Solusinya. Pendidikan Agama Islam, 1(1), 13–19. 2021.
Zsakó László, Győző Horváth. Quo Vadis, Informatics Education? – Towards A More Up-To-Date Informatics Education. Acta Didactica Napocensia, ISSN 2065-1430. DOI: 10.24193/adn.10.3.4. 2020.
Zamakhsari Ahmad. Rekonstruksi Pemikiran Mulla Sadra Dalam Integrasi Keilmuan. Jakarta: Perpustakaan Nasional: Katalog Dalam Terbitan (KDT). 2014
DOI: https://doi.org/10.18196/afkaruna.v20i1.18339
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Afkaruna: Indonesian Interdisciplinary Journal of Islamic Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Afkaruna: Indonesian Interdiciplinary Journal of Islamic Studies indexed by: