Pendidikan Progresif-Moderatif untuk Meningkatkan Soft Skills Siswa MIM SUKA-AKA sebagai Inovator Perubahan Pendidikan
Abstract
The approach, strategy, innovation, and collaboration of educators are vital to improving student competency in the era of global communication. One of the challenges students face in Indonesia is mastering English and Arabic. Community Service at MIM, AKA Mojogedang, Karanganyar, aims to improve the vocabulary of both languages through direct practice guided by native speakers from Yemen. As a result, students' English skills increased from 55% to 80%, while Arabic skills increased from 60% to 86%. This increase is significant because the interactive and direct learning approach does not only focus on theory. Through the development of continuous approaches and collaboration, this learning forms students who are more holistically competent and ready to face the challenges of global communication. This progressive and moderate education can equip students with essential skills in modern computing.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Amadi, A.S.M. and Sholikha, D.W. (2023) ‘Perkembangan Pendidikan Bahasa Arab di Era Digital : Sistematic Literature Review’, Jurnal Motivasi Pendidikan dan Bahasa, 1(3), pp. 301–309.
Anjarwati, L., Pratiwi, D.R. and Rizaldy, D.R. (2022) ‘Implementasi Literasi Digital dalam Upaya Menguatkan Pendidikan Karakter Siswa’, Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2), pp. 87–92. Available at: https://doi.org/10.23917/bppp.v4i2.19420.
Astutik, N.H.U. and Sufanti, M. (2022) ‘Program Home Visit sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Literasi dan Numerasi Siswa SMP Negeri 2 Sumowono’, Jurnal Ilmiah Kampus Mengajar, 2(1), pp. 25–35.
Budiharto, B., Triyono, T. and Suparman, S. (2018) ‘Literasi sekolah sebagai upaya penciptaan masyarakat pebelajar yang berdampak pada peningkatan kualitas pendidikan’, SEUNEUBOK LADA: Jurnal ilmu-ilmu Sejarah, Sosial, Budaya dan Kependidikan, 5(2), pp. 153–166.
Cahyaningsih, E. and Assidik, G.K. (2021) ‘Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Minat Belajar pada Materi Teks Berita’, Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(1), pp. 1–7. Available at: https://doi.org/10.23917/bppp.v3i1.19385.
Farida, E. and Tahsim (2023) ‘Pelatihan dan Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris Siswa Magenta English Course’, J-ABDIPAMAS (Pengabdian Kepada Masyarakat), 7(1), pp. 17–26.
Fatimah, C. (2020) ‘Penggunaan Metode Praktik dalam Meningkatkan Keterampilan Teknik Budi Daya Tanaman Obat’, Jurnal Al-Azkiya, 5(1), pp. 25–32.
Furoidah, A. (2023) ‘Media Pembelajaran dan Peran Pentingnya dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Arab’, Jiluna Arabiyah: Jurnal Bahasa Arab dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), pp. 8–16. Available at: https://doi.org/10.61181/jilunaarabiyah.v1i1.352.
Gabriel, R. (2023) ‘Noises and Colors: Two Untraditional Methods of Teaching ESL/ EFL Pronunciation’, Journal of Language Teaching and Research, 14(4), pp. 882–892. Available at: https://doi.org/10.17507/jltr.1404.04.
Getie, A.S. (2020) ‘Factors affecting the attitudes of students towards learning English as a foreign language’, Cogent Education, 7(1). Available at: https://doi.org/10.1080/2331186X.2020.1738184.
Habibah, A. et al. (2021) ‘Echooling (English-Homeschooling): Upaya Meningkatkan Kemampuan Intuisi Siswa di Era Pandemi’, Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(1), pp. 47–53. Available at: https://doi.org/10.23917/bppp.v3i1.19392.
Husnaini and Yahya, A. (2023) ‘Peningkatan Kemampuan Bahasa Inggris melalui Fun With English Pondok Pesantren Nurul Ummah-Morowali’, Community Development Journal, 4(1), pp. 533–537.
Ilham, I. et al. (2023) ‘Pendampingan Bahasa Inggris Bagi Anak-Anak Di Panti Asuhan Muhammadiyah Mataram’, SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 7(2), pp. 1440–1445. Available at: https://doi.org/10.31764/jpmb.v7i2.14714.
Ismiyatin, L. and Prayitno, H.J. (2022) ‘Implikatur Komentar Netizen dalam Cover Majalah Tempo Bergambar Jokowi di Sosial Media’, JP-BSI: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra IndonesiaKES, 7(2), pp. 90–103.
Juliarta, I.M. and Wirawan, I.G.N. (2021) ‘Pelatihan Percakapan Bahasa Inggris di Pantai Kuta’, Jurnal Altifani Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 1(3), pp. 216–224. Available at: https://doi.org/10.25008/altifani.v1i3.152.
Kumala, D.R., Rohmah, Z. and Hidayatulloh, M.K.Y. (2020) ‘Pendampingan Belajar Menggunakan Media Ular Tangga Pembelajaran Bahasa Inggris Siswa SD di Bandarkedungmulyo’, Jumat Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Pendidikan, 1(1), pp. 44–47.
Larasaty, G., Anggrarini, N. and Efendi, N. (2022) ‘“Fun English” sebagai Kegiatan dalam Pengajaran Bahasa Inggris untuk Anak Sekolah Dasar di Indramayu’, Room of Civil Society Development, 1(4), pp. 96–102. Available at: https://doi.org/10.59110/rcsd.35.
Mahliatussikah, H. et al. (2022) ‘Penerapan metode pembelajaran Student Centered Learning (SCL) dalam pembelajaran di SDN Kedungpeluk 2 Sidoarjo’, Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), p. 99. Available at: https://doi.org/10.30659/pendas.9.2.99-114.
Mandasari, B. et al. (2022) ‘Pendampingan Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Siswa-Siswi SMA/MA/SMK di Desa Purworejo Lampung Tengah’, Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), pp. 332–338. Available at: https://doi.org/10.31004/cdj.v3i1.4026.
Menggo, S. et al. (2023) ‘Pendampingan Bahasa Inggris Berbasis Budaya Lokal di Desa Wisata Bangka Kenda’, Jurnal Widya Laksana, 12(1), pp. 113–124. Available at: https://doi.org/10.23887/jwl.v12i1.51979.
Murti, R.A. and Antoro, A.J. (2019) ‘Meningkatakan Kosakata Siswa Menggunakan Lagu “Hallo Song for Kids” Kelas Di 10a SMK Negeri 1 Pedan’, Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 1(2), pp. 25–27. Available at: https://doi.org/10.23917/bppp.v1i2.11949.
Narhan, R., Sholihatun, P. and Syarfina, T. (2023) ‘Analisis Frekuensi, Intensitas, dan Durasi pada Bahasa Turki oleh Native Speaker dan Non-Native Speaker menggunakan Praat’, Praat Lingua, 20(2), pp. 3–51. Available at: https://doi.org/10.30957/lingua.v20i2.840.Analisis.
Nisa’, R.V. (2017) ‘Peranan Madrasah Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab sebagai Bahasa Internasional’, Jurnal An Nabighoh, 19(02), pp. 225–248.
Parinding, N., Arianti, A. and Hernian Asri, A. (2024) ‘Peningkatan Penguasaan Kosa Kata pada Descriptive Text melalui Model Problem Based Learning Kelas VII a SMPN 1 Mulia Puncak Jaya’, Blantika: Multidisciplinary Journal, 2(6), pp. 675–688. Available at: https://doi.org/10.57096/blantika.v2i7.163.
Rahmawati, L.E. et al. (2022) ‘Pendampingan Penguatan Literasi Digital di SD Muhammadiyah Program Khusus Baturan dan SD Muhammadiyah Plus Malangjiwan’, Warta LPM, 25(4), pp. 487–503. Available at: https://doi.org/10.23917/warta.v25i4.617.
Roisyah, N., Inayati, N.L. and Saifudin (2021) ‘Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab Masa Pandemi pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam (PAI) Universitas Muhammadiyah Surakarta’, Tajdida, 19(1), pp. 42–56.
Saito, K. et al. (2021) ‘How does longitudinal interaction promote second language speech learning? Roles of learner experience and proficiency levels’, Second Language Research, 37(4), pp. 547–571. Available at: https://doi.org/10.1177/0267658319884981.
Salim, H. et al. (2021) ‘Penerapan Metode Langsung (Direct Method) Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Pondok Pesantren Ta’Mirul Islam Surakarta’, Iseedu: Journal of Islamic Educational Thoughts and Practices, pp. 185–196. Available at: https://doi.org/10.23917/iseedu.v5i2.17800.
Saragih, M. et al. (2023) ‘Pelatihan English Conversation Melalui Direct Method dan Keterlibatan Native Speaker dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris di SMA Muhamadyah 18 Medan’, Jurnal Abdimas Maduma, 2(2), pp. 36–42. Available at: https://doi.org/10.52622/jam.v2i2.182.
Saribu, A. and Hidayah, A.N. (2019) ‘Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Metode Bercerita’, Jurnal Riset Golden Age PAUD UHO, 2(1), pp. 6–14.
Schneider, S., Wessels, A. and Pilz, M. (2023) ‘Theory and Practice of Teaching and Learning in the Classroom – Lessons from Indian Industrial Training Institutes’, Vocations and Learning, 16(1), pp. 99–120. Available at: https://doi.org/10.1007/s12186-022-09305-8.
Shohiby, N.N.I. and Hermawan, H.D. (2022) ‘Optimalisasi Media Online dan Cetak dalam Pembelajaran Bahasa Inggris dengan Model Homeschooling’, Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 3(2). Available at: https://doi.org/10.23917/bppp.v4i2.19415.
Sya’adah, H. et al. (2024) ‘Expressive Speech Acts in the Introductory Discourse of Online Dating Tinder in Malaysia’, GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5(2), p. 225—241. Available at: https://doi.org/10.19105/ghancaran.v5i2.10400.
Syamsuddin, N. et al. (2024) ‘Perkemahan Bahasa Arab Berbasis Al-Fan Al-Araby di SMPIT Insan Madani Kota Palopo’, Madaniya, 5(3). Available at: https://doi.org/https://doi.org/10.53696/27214834.847.
Tajuddin, S. (2017) ‘Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Arab Tingkat Sekolah Dasar untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Arab Siswa’, Parameter: Jurnal Pendidikan Universitas Negeri Jakarta, 29(2), pp. 200–215. Available at: https://doi.org/10.21009/parameter.292.08.
Waljinah, S. et al. (2019) ‘Tindak Tutur Direktif Wacana Berita Online: Kajian Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Digital’, SeBaSa, 2(2), pp. 118–129. Available at: https://doi.org/10.29408/sbs.v2i2.1590.
Wardhani, P.I. et al. (2020) ‘Penggunaan Gawai dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di SMK Negeri 8 Surakarta’, Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(2), pp. 156–163. Available at: https://doi.org/10.23917/blbs.v2i2.12844.
Warhandika, F.F., R, D.A. and Permatasari, D.N. (2020) ‘Pembelajaran Berbasis Applied Learning Untuk Meningkatkan Bahasa Inggris MIM PK Kartasura’, Buletin Literasi Budaya Sekolah, 2(1), pp. 61–66. Available at: https://doi.org/10.23917/blbs.v2i1.11613.
Xia, Y., Shin, S.-Y. and Kim, J.-C. (2024) ‘Cross-Cultural Intelligent Language Learning System (CILS): Leveraging AI to Facilitate Language Learning Strategies in Cross-Cultural Communication’, Applied Sciences, 14(13), p. 5651. Available at: https://doi.org/10.3390/app14135651.
Zajda, J. (2021) ‘Constructivist Learning Theory and Creating Effective Learning Environments’, in, pp. 35–50. Available at: https://doi.org/10.1007/978-3-030-71575-5_3.
DOI: https://doi.org/10.18196/berdikari.v12i2.23954
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
__________________________________________________________________
Contact us: BERDIKARI : Jurnal Inovasi dan Penerapan Ipteks, Address: Gedung D, LP3M UMY, Alamat: Jl. Brawijaya, Tamantirto, Kec. Kasihan, Bantul, Daerah Istimewa Yogyakarta 55183. Email: berdikari@umy.ac.id
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.