ANALISIS PENERIMAAN PAJAK REKLAME KABUPATEN MAGELANG DENGAN PENDEKATAN VECM PERIODE 2010 - 2014

Main Article Content

Lisa Dwi Mardiana
Nano Prawoto

Abstract

The objectives of this research are to analyze the influence of PDRB, the number of SIUP and industries towards the advertisement tax revenues in District of Magelang. The data used in this research are monthly-secondary data which is taken from the data in 2010:M08-2014:M12. Analysis model used in this research is regression model VECM using the assistance of software EVIEWS 7.2. VECM model is chosen in this research since it is hoped to be able to explain behavioral research variables in the long-term. Moreover, variable of PDRB and the number of SIUP have influence towards the advertisement tax revenues in District of Magelang. PDRB and the number of SIUP have stability connection or in balance and the same movement in long-term. In other words, they, in any short-term period, are likely to adjust to each other in order to achieve long-term equilibrium. At the same time, the number of industries has no any influences towards the advertisement tax revenues because not all industries located in the District of Magelang put up the advertisement to promote goods or services.

Article Details

How to Cite
Mardiana, L. D., & Prawoto, N. (2016). ANALISIS PENERIMAAN PAJAK REKLAME KABUPATEN MAGELANG DENGAN PENDEKATAN VECM PERIODE 2010 - 2014. Jurnal Ekonomi &Amp; Studi Pembangunan, 17(2), 193–202. https://doi.org/10.18196/jesp.17.2.3984
Section
Articles

References

Arsyad, Lincolin. 2010. Ekonomi Pembangunan. Edisi Kelima. Cetakan Pertama. UPP STIM YKPN. Yogyakarta.

Ascarya, 2009. Aplikasi Vector Autoregression dan Vector Error Correction Model menggunakan Eviews 4.1. Pdf

Badan Pusat Statistik. Indikator Ekonomi Kabupaten Magelang Berbagai Tahun. Magelang.

________________. Kabupaten Magelang dalam Angka Berbagai Tahun.Magelang.

_______________. Produk Domestik Regional Bruto Kabupaten Magelang Menurut Lapangan Usaha Berbagai Tahun. Magelang.

Darise, Nurlan. 2007. Pengelolaan Keuangan Daerah. Cetakan Kedua. Penerbit Indeks. Jakarta.

Dumairy. 1999. Perekonomian Indonesia. Erlangga. Jakarta.

Direktorat Jenderal Pajak – Kementrian Keuangan. Buku Panduan Hak dan Kewajiban Wajib Pajak, http://www.pajak.go.id/sites/default/files/HKWP-Bab1_1.pdf (diakses tanggal 10 November 2015).

Gujarati, Damador N. 2010. Dasar-dasar Ekonometrika Buku 1. Edisi 5. Terjemahan Eugenia Mardanugraha Dkk. Salemba Empat. Jakarta.

Kuncoro, Mudrajad. 2009. Metode Riset untuk Bisnis dan Ekonomi, Bagaimana Meneliti dan Menulis Tesis ?. Erlangga. Jakarta.

Mangkoesoebroto, Guritno. 2010. Ekonomi Publik. Edisi Ketiga. Cetakan Ketiga belas. BPFE. Yogyakarta.

Mardiasmo. 2009. Perpajakan. Edisi 2009. Cetakan pertama. Penerbit Andi Offset. Yogyakarta.

_________. 2004. Otonomi dan Manajamen Keuangan Daerah. Penerbit Andi Offset. Yogyakarta.

Mulyadi. 2012. Ekonomi Sumber Daya Manusia. Cetakan kelima. Penerbit RajaGrafindo. Jakarta.

Nurmayasari, Dini. 2010. Analisa Penerimaan Pajak Reklame Kota Semarang. Skripsi. Fakultas Ekonomi Universitas Diponegoro. Semarang.

Pemerintah Kota Yogyakarta. 2012. Buku Data Status Lingkungan Hidup Kota Yogyakarta Tahun 2012. Yogyakarta.

Peraturan Kabupaten Magelang Nomor 13 Tahun 2010 tentang Pajak Daerah.

Puspitaningsih, Silvia R. 2013. Analisa Penerimaan Pajak Reklame Kota Malang. Jurnal Ilmiah. Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya. Malang.

Sukirno, Sadono. 2011. Makroekonomi Teori Pengantar. Edisi ketiga. Cetakan ke-20. PT RajaGrafindo Persada. Jakarta.

Waluyo.2008. Perpajakan Indonesia Buku 1. Edisi 8. Cetakan pertama. Salemba Empat. Jakarta.

Waluyo, Budi. 2011. Pengaruh Pajak Reklame, Pajak Restoran, Retribusi Jasa Umum, Jumlah Penduduk, dan Jumlah Industri Terhadap Pendapatan Asli Daerah (PAD) Kota Depok Jawa Barat. Fakultas Ekonomi Universitas Gunadarma Jakarta.