Hubungan antara Kecanduan Online Game dengan Depresi

Authors

  • Warih Andan Puspitosari Fakultas Kedokteran dan Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
  • Linaldi Ananta Fakultas Kedokteran Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.18196/mmjkk.v9i1.1592

Keywords:

depresi, kecanduan, online same, addict, depression, online game

Abstract

In psychological aspect, bad relation between online game addict to their families and friends usually causes isolation from the community, which can induce some psychiatric disorder for example depression. The purposes of this research are to identify depression score in online game addict and analyze the relation between the addiction to online game and depression. This study is a descriptive non-experimental study, uses cross sectional method. Data analysis uses SPSS 16 with Spearman non-parametric correlation method. The subject are 64 people from online gamer in Genesis game centre attain the age of 17-24 year old. Subjects are asked to fill the questionnaire of online game addiction from Astuti and depression score determined with Beck Depression Inventory (BDI). Result of this study showed that from 64 subjects, 35 subjects (54,7%) are low addiction, and then 29 subjects (45,3%) are high addiction. Moreover, about depression, from 64 subjects 39 subjects (60,9%) are normal and 16 subjects (25%) suffer mild depression, 8 subjects (12,5%) suffer moderate depression, and 1 subject (1,6%) suffers severe depression. Analysis result by Spearman non-parametric correlation test and Sugiyono correlation strength table showed weak correlation between online game addicts and depression (sig 0,005; correlation coefficient 0,348). The conclusion of this study is there’s weak correlation between online game addiction and depression.

Kecanduan online game membawa dampak negatif, baik dari aspek fisik maupun psikologis. Dari aspek psikologis, buruknya hubungan sosial dengan keluarga dan teman, menyebabkan pecandu online game seringkali terisolasi dari masyarakat dan rentan menderita gangguan psikiatri, salah satunya adalah depresi. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui skor depresi pada pecandu online game dan menganalisis hubungan antara kecanduan online game dengan depresi. Jenis penelitian ini adalah penelitian deskriptif non-eksperimental dengan rancangan penelitian cross sectional study. Analisis data dilakukan dengan alat bantu program komputer dengan metode analisis korelasi Spearman. Subyek penelitian adalah pemain online game di game centre Genesis Yogyakarta, berusia 17-24 tahun, sebanyak 64 orang. Subyek diminta untuk mengisi kuesioner online game addict dan kuesioner depresi. Kuesioner online game addict yang digunakan adalah kuisioner dari Astuti (2005), sedangkan untuk menilai skor depresi digunakan Beck Depression Inventory Scale (BDI). Hasil penelitian menunjukkan bahhwa dari total subyek sebanyak 64 orang, 35 orang (54,7%) merupakan low addiction, sedangkan 29 orang (45,3%) merupakan high addiction. Sejumlah 39 subyek (60,9%) termasuk kategori tidak depresi, 16 orang (25%) depresi ringan, 8 orang (12,5%) depresi sedang, dan 1 orang (1,6%) depresi berat. Hasil analisis menggunakan teknik korelasi non- parametrik Spearman menunjukkan terdapat hubungan yang bermakna antara kecanduan online game dengan depresi. (p< 0,005), dengan kekuatan hubungan lemah yaitu 0,348. Oleh karena itu dapat disimpulkan terdapat hubungan yang lemah antara kecanduan online game dengan depresi.

References

Online game (2008). Wikipedia Encyclopedia. Diakses 22 April 2008, dari http://en.wikipedia.org/wiki/ Online game

Lipsman, A. (2007). Worldwide Online Gaming Community Reaches 217 Million People. ComScore. Diakses 10 April 2008, dari http:// www.comscore.com/press/ release.asp?press=1521

Video game addiction: is it real? (2007). Harris Interactive. Diakses 10 April 2008, dari http://www.harrisinteractive.com/news/ allnewsbydate.asp?NewsID=1196

Video Game (2008). Wikipedia Encyclopedia. Diakses 24 April 2008, dari http://en.wikipedia.org/wiki/ Video game

Game development. (2008). Wikipedia Encyclopedia

Massively multiplayer online role-playing game (2008). Wikipedia Encyclopedia. Diakses 24 April 2008, dari http:// en.wikipedia.org/wiki/ Massively multiplayer online role¬playing game

Young, Kimberly. (2005). Addiction to MMORPG’s: Symptoms and Treatment. Diakses 25 April 2008

Freese, Peter, et al. 2003. Panel on Game Addiction. International Game Developers Association. Diakses tanggal 3 November 2008

Yee, N. (2005). Motivations for Play in Online Games. Cyberpsychology & Behavior. Mary Ann Liebert. Diakses 25 April 2008, dari http:// www.nickvee.com/daedalus/archives/ pdf/3-2.pdf

Miller, S.A. (2002, 31 Maret). Death of a game addict. Journal Sentinel Online. Diakses 10 April 2008, dari http:// www.isonline.com/news/state/mar02/ 31536.asp.

Ani. (2008). Video game addicts and Asperger’s syndrome. One India. Diakses tanggal 5 November 2008.

Kaplan, H.I., Sadock, B.J., Grebb, J.A. (1994). Psychiatric Synopsis. New York University Medical Center : New York.

Astuti, Ariani Dwi. (2005). Hubungan Kecanduan Online Game dengan Tingkat Triads Kepribadian. Skripsi Strata Satu. Universitas Padjadjaran.

Online gamers addicted says study (2006, 28 November). BBC News. Diakses 10 April 2008, dari http:// news.bbc.co.uk/1/hi/england/ nottinghamshire/6193462.stm

Sturrock, Carrie. (2007, 29 April). Virtual becomes reality in Stanford. Hearst Newspapers, p. A-1.

Fransiska, Linda. (2007). Hubungan harga diri dengan tingkat depresi pada mahasiswa PSIK FK UGM tingkat pertama tahun ajaran 2005/2006. Skripsi Strata Satu. Universitas Gadjah Mada.

Tzu, Sun. (2007, Maret). Online gaming cause of death for Chinese boy. Weird Asia News.

Shives, L.R. (2002). Basic Concepts of Psychiatric-Mental Heatlh Nursing. Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins.

Downloads

Published

2016-05-29

Issue

Section

Research