Pertanggung Jawaban Hukum Pihak Ekspedisi Pengiriman Terhadap Barang Hilang atau Rusak

Edy Prasetyo, Arief Budiono, Jan Alizea Sybelle

Abstract


There are no clear provisions in the regulations that regulate the extent to which the delivery service is responsible for losses suffered by consumers for goods sent that are damaged or lost and the uncertainty of the obligations and fines imposed by the delivery service when it does not fulfill the promise of timely delivery becomes separate problem for consumers. This study aims to determine the accountability and efforts that can be made by consumers in the case of lost or damaged goods at PT. Tri Adi Together (Anteraja). This research is a normative juridical research using deductive thinking method. Data collection techniques were carried out by interviewing and library documents. This study uses a qualitative approach in analyzing the data that has been obtained: The results show (1) there are two forms of responsibility that have been carried out by PT. Tri Adi Bersama (Anteraja) in the case of lost or damaged goods, namely providing compensation to the owner of the goods and being responsible for unlawful acts committed by its employees. (2) There are efforts that can be made by consumers to demand the responsibility of PT. Tri Adi Bersama (Anteraja) for objects sent in the event of a loss, including efforts to pass the Consumer Dispute Settlement Agency (BPSK) with arbitration, conciliation and mediation as efforts made outside of court as well as filing lawsuits, examinations and verification as efforts through legal channels.


Keywords


Consumer protection; Expeditionary company; Goods

Full Text:

PDF

References


Abdulkadir, M. (2018). Hukum Pengangkutan Niaga. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Albert. (2021). Paket Anteraja yang Hilang Ditemukan, Mengapa Tak Bisa Dikembalikan? Dikutip dari https://news.detik.com/suara-pembaca/d-5787371/paket-anteraja-yang-hilang-ditemukan-mengapa-tak-bisa-dikembalikan

Amarini, I. (2016). Penyelesaian Sengketa yang Efektif dan efisien melalui Optimalisasi Mediasi di Pengadilan. Jurnal Kosmik Hukum, 16(2), 87–106.

Anteraja. (2022). Siapa Antareja? Dikutip dari https://anteraja.id/id/about-us

Asnawi, H. F. (2014). Transaksi Bisnis E-commerce: Perspekstif Islam. Yogyakarta: Magistra Insani Press.

Daming, S., & Wibowo, T. A. (2021). Tanggung Jawab Perusahaan Jasa Pengangkutan Dalam Pengiriman Barang. Yustisi, 8(2), 152–172.

Farkhan, N., & Witasari, A. (2021). Tanggung Jawab Perusahaan Pengiriman Barang Terhadap Kerugian Konsumen Akibat Hilang, Rusak dan Tertukarnya Barang Di PT. Pos Indonesia Kota Tegal. Prosiding Seminar Nasional: Konstelasi Ilmiah Mahasiswa UNISSULA Klaster Hukum, 16–35.

Garwan, I., Abas, M., & Nanik. (2021). Perlindungan Hukum Bagi Konsumen Pengguna Jasa Pengiriman Barang Atas Kehilangan Barang Yang Dikirimkan Dihubungkan Dengan Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Justisi Jurnal Ilmu Hukum, 6(1), 43–69. https://doi.org/10.36805/jjih.v6i1.1423

Halim, S. E., & Nurbaiti, S. (2018). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Transportasi Berbasis Online Yang Menggunakan Driver Cadangan. Jurnal Hukum Adigama, 1(2). https://doi.org/10.24912/adigama.v1i2.2753

Hambarsika, I. G. A. B. P. E., & Rudy, D. G. (2021). Pengaturan Hukum Terhadap Tanggung Jawab Perusahaan Jasa Angkutan Ekspedisi atas Kerugian yang dialami oleh Konsumen. Jurnal Kertha Semaya, 9(5), 760–770.

Hamed, H., Kurniasari, T. W., & Fatahillah, F. (2021). Tanggung Jawab Perusahaan Jasa Ekspedisi atas Keterlambatan Pengiriman Barang (Studi Penelitian di PT. Jalur Nugraha Ekakurir Cabang Stabat). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Hukum, IV(1), 53–62. https://doi.org/10.29103/jimfh.v4i1.4713

Lumba, H., & Sumiyati. (2014). Pertanggungjawaban Perusahaan Ekspeditur kepada Konsumen berdasarkan UU No. 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen. Mimbar Keadilan Jurnal Ilmu Hukum, 3(8), 71–86.

Moleong, L. J. (2016). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Mubarok, N. (2016). Buku Diktat Hukum Dagang. Surabaya: Fakultas Syariah dan Hukum Universitas Sunan Ampel.

Muhammad, A. Q. (2018). Hukum Pengangkutan Niaga. Bandung: Citra Aditya Bakti.

Nababan, R., Anggusti, M., & Sirait, S. L. (2021). Perlindungan Hukum Terhadap Konsumen Yang Mengalami Kerugian Akibat Pengiriman Barang Oleh Perusahaan Ekspedisi Laut Menurut Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Tentang Perlindungan Konsumen. Nommensen Journal of Legal Opinion, 2(01), 12–23. https://doi.org/10.51622/njlo.v2i01.206

Pahlevi, R. (2021). AnterAja Untung, Adi Sarana Armada Raih Pendapatan Rp5,1 Triliun di 2021. Dikutip dari https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/04/14/anteraja-untung-adi-sarana-armada-raih-pendapatan-rp51-triliun-di-2021

Patria, D. K. K., & Ariana, I. G. P. (2020). Tanggung Jawab Perusahaan Jasa Ekspedisi Terhadap Kerusakan Barang Kiriman Milik Konsumen (Studi Pada Ninja Xpress). Kertha Semaya: Journal Ilmu Hukum, 8(9), 1366. https://doi.org/10.24843/ks.2020.v08.i09.p07

Prasada, E., & Fauziah, L. (2022). Tanggung Jawab Penyedia Jasa Pengiriman Barang kepada Konsumen (Studi Kasus pada J&T Express di Kayuagung). Jurnal Hukum Uniski, 11(1), 59–71.

Rieza, F., & Kadriah, K. (2020). Tanggungjawab PT. Indah Logistik Cargo terhadap Rusak dan Hilanghnya Barang Kiriman. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Bidang Hukum Keperdataan, 4(1), 110–119.

Saerang, P. P. A. J. (2022). Pertanggungjawaban Pemilik Online Shoop atas Kerugian Konsumen Akibat Kerusakan Barang. Lex Privatum, 10(5), 1–27.

Sahban, S. (2019). Tanggung Jawab Persekutuan Komanditer Terhadap Cacatnya Barang Dalam Perjanjian Pengangkutan Barang. Al-Ishlah : Jurnal Ilmiah Hukum, 22(1), 7–15. https://doi.org/10.33096/aijih.v22i1.23

Sidharta. (2016). Hukum Perlindungan Konsumen. Jakarta: Grasindo.

Soemitro, R. H. (2018). Metodologi Penelitian Hukum dan Jarimetri. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Usman, R. (2013). Pilihan Penyelesaian Sengketa di Luar Pengadilan. Bandung: PT. Citra Aditya Bakti.

Waluyo, B. (2016). Penelitian Hukum Dalam Praktek. Jakarta: Sinar Gafika.

Yatini, & Safitri, W. (2017). Penyelesaian Sengketa Konsumen Di Lembaga Badan Penyelesaian Sengketa Konsumen (BPSK) Kota Samarinda. Yuriska: Jurnal Ilmiah Hukum, 7(2). https://doi.org/10.24903/yrs.v7i2.137




DOI: https://doi.org/10.18196/jphk.v5i1.18825

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Editorial Office:
Master of Law, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Second Floor of Postgraduate Building
Jl. Brawijaya, Tamantiro, Kasihan, Bantul, D.I. Yogyakarta, Indonesia 55183
Phone: 08224531887
Fax: (0274) 387646
Email: jphk@umy.ac.id