Pengembangan Buku Ajar Bahasa Arab Komunikatif untuk Mahasiswa Program Studi Ekonomi Syariah
DOI:
https://doi.org/10.18196/mht.v3i1.11352Keywords:
Pengembangan Buku Ajar, Pendekatan Komunikatif, Bahasa ArabAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar bahasa Arab berbasis Komunikatif yang ditujukan pada mahasiswa Ekonomi Syariah. Bahan ajar ini dikembangkan demi terpenuhinya tujuan utama dalam berbahasa menurut pendekatan komunikatif, yaitu untuk berkomunikasi. Berdasarkan observasi awal yang dilakukan, diketahui bahwa bahan ajar yang digunakan sebelumnya belum berbasis Komunikatif. Pengembangan bahan ajar ini juga bertujuan mengembangkan kompetensi komunikasi berbahasa Arab mahasiswa yang disesuaikan dengan bidangnya, dalam penelitian ini pengembangan bahan Ajar komunikatif disesuaikan dengan bidang perekonomian. Kesimpulan yang dapat diambil setelah dilakukannya penelitiani adalah bahan ajar Bahasa Arab berbasis Komunikatif ini layak digunakan untuk pembelajaran mata kuliah bahasa Arab Program Studi Ekonomi Syari’ah berdasarkan pada hasil rata-rata penilaian validator ahli materi Ekonomi Syariaah, ahli bahasa dan ahli desain. Produk bahan ajar ini diharapkan dapat membantu mahasiswa dalam memahami bahasa Arab dan menggunakannya dalam berkomunikasi khususnya pada bidang Ekonomi Syariah.References
Aflisia, Noza dan Hazuar. 2020. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab berbasis Pendekatan Komunikatif”, vol. IV no. 1. DOI: 10.29240/jba.v4i1.1280.
Aldizar, Addys. 2017. Membangun Guru Komunikatif. Tangerang Selatan: Sinergi Prima Magna.
Astriani, Eva. 2018. “Kompetensi Komunikatif”. PENTAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. IV No.2. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/pentas/article/view/836.
Aziz, Furqanul, dan A. Chaedar Alwasilah. 1996. Pengajaran Bahasa Komunikatif Teori dan Praktek. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Budi, Rayudaswati. 2010. Pengantar Ilmu Komunikasi. Makassar: Kretakupa.
Cholis, Noor, dan Yusi Avianto Pareanom, penerj. 2007. Prinsip Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa. Jakarta: Kedutaan Besar Amerika Serikat.
Eriyanti, Ribut Wahyu. 2018. “Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Berbicara Interaktif bagi Mahasiswa”. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, vol. 3, no. 1. http://ejournal.umm.ac.id/index.php/kembara/index.
Ghazali, A Syukur. 2010. Pembelajaran Keterampilan Berbahasa dengan Pendekatan Komunikatif-Interaktif. Bandung: PT Refika Aditama.
Hamid, M. Abdul, Danial Hilmi dan Syaiful Mustofa. 2019. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab Berbasis Teori Belajar Konstruktivisme untuk Mahasiswa”. Arabi: Jurnal of Arabic Studies, no. 4. DOI: http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v4i.1.107.
Hidayat, Yayat. 2018. “Teori Perolehan dan Perkembangan Bahasa untuk Jurusan Pendidikan Bahasa Arab”. MAHARAAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. vol. 1, no. 1. DOI: 10.18196/mht.113.
Maksudin, dan Qoim Nurani. 2018. Pengembangan Kurikulum Pembelajaran Bahasa Arab Teori dan Praktik. Yogyakarta: Pascasarjana FITK UIN Sunan Kalijaga, 2018.
Minatullah, Ahmad Fatoni dan Anisatu Thoyyibah. 2019. “Implementation of Communicative Method as an Effoert to Increase the Student’s Arabic Language Ability (Case Study at SDI Surya Buana Malang)”. MAHARAAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, vol. 2, no. 1. DOI: 10.18196/mht.2115.
Mohaty, Jagannath. 2005. Educational Technology. New Delhi: Deep & Deep Publications PVT. LTD.
Mustofa, Bisri, dan Abdul Hamid. 2012. Metode dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN Maliki Malang.
Riyanto, Theo. 2015. Guru Komunikatif Pembelajaran jadi Efektif. Yogyakarta: PT Kanisius.
Rosyidi, Abd. Wahab, dan Mamlu’atul Ni’mah. 2012. Memahami Konsep Dasar Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: UIN-Maliki Press.
Safira, Helga Regita. 2020. “Desain Tes Bunyi (Aswat) dan Tes Kosakata (Mufradat) pada Pembelajaran Bahasa Arab”. Pendidikan Bahasa Arab. IAIN Pekalongan. https://iain-pekalongan.academia.edu/helgaregita
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suprananto, Kusaeri. 2012. Pengukuran dan Penilaian Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Syairi, Khairi Abu. 2013. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab”. Jurnal: Dinamika Ilmu vol. 13, no.1. DOI: https://doi.org/10.21093/di.v13i1.275.
Tegeh, I Made, I Nyoman Jampel dan Ketut Pudjawan. 2014. Model Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Wahyunungsi, Endang. 2019. “Pendekatan Komunikatif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia”. Lingua Franca: Jurnal Bahasa, Sastra dan Pengajarannya. vol.3, no. 2. DOI: http://dx.doi.org/10.30651/lf.v3i2.3102.
Walfajri. 2018. “Landasan Pengembangan Kurikulum”. An-Nabighoh, vol. 20, no. 01. DOI: https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1086.
Yuniawan, Tommi. 2019. “Pengembangan Model Materi Ajar berbasis Konteks Sosiokultural di SMP; Kontribusi Sosiolinguistik dalam Peningkatan Kompetensi Komunikatif Berbahasa Indonesia). LINGUA: Jurnal Bahasa dan Sastra, vol.1. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/lingua/article/view/935.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy.
1. License
The use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by the stated author(s), has not been published before elsewhere. It contains no unlawful statements, their co-authors authorize them to enter into these arrangements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab has a spirit to disseminate the published articles as free as possible. Under the Creative Commons license, the journal permits users to copy, distribute, display, remix, transform, and build upon the material for any purpose. Users will also need to attribute authors and Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab to distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
4. Rights of Authors
Authors retain their rights to the published works, in these following rights;
Authors hold the copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
Authors hold the right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
Authors hold the right to reproduce the article for its own purposes,
Authors posess the right to self-archive the article or upload it on the author's social media account or website with the link to the journal.
5. Co-Authorship
If more than one author jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will only communicate with the corresponding author.
6. Miscellaneous
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is completed. The journal editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that seems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers.