Pendekatan Humanistik Melalui Permainan Edukatif Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah Islam Terpadu
DOI:
https://doi.org/10.18196/mht.v4i1.12437Keywords:
Pendekatan Humanistik, Permainan Edukatif Bahasa, Sekolah Islam TerpaduAbstract
Ada empat keterampilan berbahasa (مهارةاللغة) dalam pembelajaran bahasa Arab yang wajib dikuasai agar tercapai proses pembelajaran bahasa Arab yang sesuai. Untuk mencapai hal tersebut, dibutuhkan beberapa pendekatan salah satunya ialah pendekatan humanistik. Pendekatan humanistik melalui permainan edukatif bahasa akan memberikan kesan yang menyenangkan sehingga siswa bisa mengikuti proses pembelajaran bahasa Arab dengan hasil yang diharapkan. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji tentang pendekatan humanistik dalam pembelajaran bahasa Arab melalui permainan edukatif bahasa di Sekolah Islam Terpadu yang nantinya dapat dijadikan acuan bagi sekolah-sekolah untuk menciptakan proses pembelajaran yang kreatif dan inovatif. Penelitian ini menggunakan metode penelitian yakni kepustakaan (library research). Adapun sumber datanya ialah data primer dan data sekunder yang berupa buku-buku, artikel jurnal, dan lainnya terkait pendekatan humanistik dalam pembelajaran bahasa Arab melalui permainan edukatif bahasa di Sekolah Islam Terpadu. Sekolah Islam Terpadu merupakan sekolah yang memiliki sistem belajar secara full day sehingga dengan menggunakan pendekatan humanistik melalui permainan edukatif bahasa, peserta didik dapat mengaktualisasikan dirinya dalam pembelajaran bahasa Arab dengan lebih menyenangkan dan tidak merasa bosan.References
Amrulloh, Amrulloh. 2017. “Sekolah Islam Terpadu: Sebuah Tinjauan Kritis.” Tadrib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1 no. 1: 1–15. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/Tadrib/article/view/1033.
Arifin, Ahmad. 2017. “Peranan Permainan Bahasa dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar Mata Pelajaran Bahasa Arab”. An Nabighoh: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 19 no. 2: 302-318. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v19i2.1005
Asyrofi, S. 2017. “Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah dan Sekolah (Telaah Kritis dalam Perspektif Metodologis).” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 3 no. 1: 20–30. https://doi.org/10.14421/almahara.2017.%x
Aziz, Abd., dan Saihu. 2019. “Interpretasi Humanistik Kebahasaan: Upaya Kontekstualisasi Kaidah Bahasa Arab.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3 no. 2: 299. https://doi.org/10.29240/jba.v3i2.1000
Baharuddin. 2007. Psikologi Pendidikan Refleksi Teoritis Terhadap Fenomena. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Bakri, M. A. 2017. “Metode Langsung (Direct Method) dalam Pengajaran Bahasa Arab.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab al-Maraji’ ,1 no. 1: 1-12.
Baroroh, R. Umi. 2017. “Model-model Belajar Bahasa Arab di Indonesia Berdasarkan Lingkungan Berbahasa.” Prosiding Konfererensi Nasional Bahasa Arab, 3 no. 3: 49–64.
Baroroh, R. Umi., dan Amrulloh, A. K. 2019. “Hypnoteaching Method in Arabic Learning.” Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 11 no. 1: 133–148. https://doi.org/10.24042/albayan.v11i1.3634
Bashori, Khoiruddin. 2002. “Pendidikan Islam Terpadu, Mencari Model Komprehensif.” El Tarbawi, 7 No. 5: 101-108.
Dierksmeier, Claus. 2016. “What is ‘Humanistic’ About Humanistic Management?” Humanistic Management Journal, 1: 9–32. https://doi.org/10.1007/s41463-016-0002-6
Hilmi. 2012. “Pendekatan Humanistik Dalam Belajar.” Kompetens, 6: 1–11.
Husamah, dkk. 2018. Belajar dan Pembelajaran. Malang: UMM Press.
Kurnaengsih. 2015. “Konsep Sekolah Islam Terpadu.” Risalah Pendidikan dan Studi Islam, 1 no. 1: 78–84. https://doi.org/10.31943/jurnal_risalah.v2i1.14
Mualimin, Mualimin. 2017. “Lembaga Pendidikan Islam Terpadu.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8 no. 1: 99–116. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2099
Kamarul Shukri Mat Teh, dkk. 2011. “Hubungan Tahap Motivasi Dengan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Agama Terengganu.” Sains Humanika, 52 no. 1: 57–67. https://doi.org/10.11113/sh.v52n1.259
Muyassarah, Mufidatul Ilmi. 2016. “Teori Tentang Belajar dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab II: 245–256.
Latuconsina, Sarah. N. 2018. “Efektivitas Permainan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab”. Arabi: Journal of Arabic Studies, 3 no. 2: 145-156. http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v3i2.99
Ma’ruf, I. 2009. Strategi Pembelajaran bahasa Arab. Semarang: Need’s Press
Maimunah. 2017. “Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Humanistik.” Medina-Te, 12 no. 1: 77–86.
Maksudin. 2018. Pengembangan Kurikulum Bahasa Arab. Yogyakarta: FITK UIN Sunan Kalijaga.
Mujib, F., dan Nailur Rahmawati. 2011. Metode Permainan-Permainan Edukatif dalam Belajar Bahasa Arab. Yogyakarta: DIVA Press.
Nasrulloh, Muhammad Farid, Afif Kholisun Nasoih, Wisnu Siwi Satiti, and Septiana Khansa Afifa. 2020. “Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Melalui Pelatihan Dan Permainan Bahasa Arab”. Jumat Pendidikan: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1 (1), 28-35. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimaspen/article/view/1040.
Prasetya, T. 2002. Filsafat Pendidikan untuk IAIN STAIN dan PTAIS. Bandung: Pustaka Setia.
Qodir, A. 2017. “Teori Belajar Humanistik Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Pedagogik, 4 no. 2: 188–202.
Rachmahana, R. S. 2008. “Psikologi Humanistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan.” El-Tarbawi, 1 no. 1: 99–114. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol1.iss1.art8
Sanusi, Uci. 2013. “Pembelajaran dengan Pendekatan Humanistik (Penelitian pada MTs Negeri Model Cigugur Kuningan.” Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 11 no. 2: 123-142. http://jurnal.upi.edu/file/04_Pembelajaran_dengan_Pendekatan_Humanistik_-_Uci_Sanusi.pdf
Sapri, Sapri. 2008. “Metode Pembelajaran Bahasa Arab: Antara Tradisional dan Modern.” Insania: Jurnal Pemikiran Alternatif Pendidikan, 13 no. 03: 441-452. https://doi.org/10.24090/insania.v13i3.308
Solichin, Muchlis. 2018. “Teori Belajar Humanistik dan Aplikasinya dalam Pendidikan Agama Islam: Telaah Materi dan Metode Pembelajaran.” Islamuna: Jurnal Studi Islam, 5 no. 1. http://repository.iainmadura.ac.id/id/eprint/222
Supratinya. 1987. Terj. Mazhab Ketiga Psikologi Humanistik Abraham Maslow. Yogyakarta: Kanisius.
Suyatno, Suyatno. 2015. “Sekolah Islam Terpadu dalam Peta Sistem Pendidikan Nasional.” Alqalam, 32 no. 2: 309. https://doi.org/10.32678/alqalam.v32i2.553
Tadjuddin, Andi Fajriwati. 2017. “Inovasi Pembelajaran Bahasa Arab.” al-Maraji’: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1 no. 1: 25-37. https://journal.unismuh.ac.id/index.php/al-maraji/article/view/2402
Teehankee, Benito. 2017. “Critical Realist Action Research and Humanistic Management Education.” Academy of Management Proceedings, no. 1: 13285. https://doi.org/10.5465/ambpp.2017.13285abstract
Uliyah, Asnul, dan Zakiyah Isnawati. 2019. “Metode Permainan Edukatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Shaut Al-’arabiyah, 7 no. 1: 31–43. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.9375
Waddock, Sandra. 2016. “Developing Humanistic Leadership Education.” Humanistic Management Journal, 1 no. 1: 57–73. https://doi.org/10.1007/s41463-016-0003-5
Wekke, Ismail Suardi. 2017. “Pengembangan Pembelajaran Keagamaan dan Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah Minoritas Muslim.” Tadrib, 3 no. 2: 187-196. https://doi.org/10.19109/Tadrib.v3i2.1793
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy.
1. License
The use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by the stated author(s), has not been published before elsewhere. It contains no unlawful statements, their co-authors authorize them to enter into these arrangements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab has a spirit to disseminate the published articles as free as possible. Under the Creative Commons license, the journal permits users to copy, distribute, display, remix, transform, and build upon the material for any purpose. Users will also need to attribute authors and Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab to distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
4. Rights of Authors
Authors retain their rights to the published works, in these following rights;
Authors hold the copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
Authors hold the right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
Authors hold the right to reproduce the article for its own purposes,
Authors posess the right to self-archive the article or upload it on the author's social media account or website with the link to the journal.
5. Co-Authorship
If more than one author jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will only communicate with the corresponding author.
6. Miscellaneous
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is completed. The journal editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that seems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers.