Penggunaan Media Gambar Realitas untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Bahasa Arab pada Siswa Kelas XI MAN 2 Rembang
DOI:
https://doi.org/10.18196/mht.131Keywords:
media gambar, keterampilan menulis, Bahasa ArabAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pembelajaran menulis di kelas XI MAN 2 Rembang dan untuk mengetahui efektivitas pembelajaran menulis menggunakan media gambar realitas untuk meningkatkan keterampilan menulis Bahasa Arab. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas XI IPA 3, XI IPS 1 dan XI IIK 1 yang berjumlah 120 siswa. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif namun demikian metode kuantitatif digunakan untuk menghitung data angket dan test yang selanjutnya diolah menjadi kualitatif untuk mendeskripsikan data. Metode pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini dengan metode observasi, wawancara, dokumentasi, angket dan tes. Kemampuan menulis Bahasa Arab siswa kelas XI Man 2 Rembang tergolong masih rendah. Keaktifan siswa terhadap pembelajaran Bahasa Arab masih kurang hal ini terlihat saat kegiatan belajar mengajar siswa tidak fokus terhadap materi dan cenderung bermain sendiri. Adapun pembelajaran yang menggunakan media yang kurang bervariasi. Oleh karena itu, perlu adanya pengembangan media supaya ada motivasi dalam belajar. Salah satunya adalah dengan menggunakan media gambar realitas untuk mendukung siswa dalam meningkatkan keterampilan menulis Bahasa Arab. Dengan adanya media gambar realitas bisa membantu siswa dalam meningkatkan keterampilan menulis Bahasa Arab. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran dengan menggunakan media gambar realitas lebih efektif untuk meningkatkan keterampilan menulis Bahasa Arab.References
Angkowo, R dan A. Kosasih. Optimalisasi Media Pembelajaran. Jakarta: PT Grasindo, 2007.
Arikunto, Suharsimi. Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bina Aksara, 1984.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.
Burhan, Ali, Abdul Mu’in, Abdul Basith. “Peranan Pembelajaran Mata Kuliah Bahasa Arab Pada Kemampuan Menulis Berbahasa Arab Bagi Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab (PBA) Angkatan 2009 Jurusan Tarbiyah STAIN Pekalongan”. Jurnal Penelitian Vol. 10, No. 1, 2013.
Depdikbud, Institut Perguruan dan Ilmu Pengetahuan Surabaya. Belajar dan Pembelajaran 1
Effendi, Ahmad Fuad. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Penerbit Misykat, 2009.
Hamid, Abdul, dkk. Pembelajaran Bahasa Arab Pendekatan, Metode, Strategi, Materi dan Media. Malang: UM Press, 2008.
Handoko, Hani. Manajemen Pendidikan. Yogyakarta: BPFE, 1987.
Juvrizal, Ellya Ratna, Afnita. “Pengaruh Penggunaan Media Gambar Terhadap Keterampilan Menulis Puisi Siswa Kelas VII SMPN 1 Tigo Nagari Kabupaten Pasaman”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Vol. 1, No. 2 Seri E, 2013.
Mudlofir. Teknologi Instruksional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 1990.
Nuha, Ulin. Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Diva Press Anggota IKAPI, 2012.
Nur, Ifa Rodifa dan Fitri Setyo Rini. “Penerapan Metode Langsung Dalam Pengajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Al-Islam Joresan Ponorogo”. Khodimul Ummah Vol. 1, No. 1, 2017.
Sadiman, Arief, dkk. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008.
Sudjana, Nana. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algasindo, 1987.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2010.
Suharti. Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Berita Melalui Media Gambar Peristiwa Pada Siswa Kelas VIII C SMP Negeri 1 Suradadi Kabupaten Tegal Tahun Pelajaran 2012/2013. Skripsi Tidak Diterbitkan. Salatiga: Jurusan Sastra dan Bahasa Universitas Kristen Satya Wacana, 2013.
Suja’i. Inovasi Pembalajaran Bahasa Arab. Semarang: Walisongo Press, 2008.
‘Uyun, Qurrotul. Peningkatan Maharah Kitabah Melalui Pendekatan CTL (Contextual Teaching And Learning) Kelas XI MAN Wates Kulon Progo Yogyakarta. Skripsi Tidak Diterbitkan. Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2011.
Widodo, Sembodo Ardi. Model-Model Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga Press, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy.
1. License
The use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by the stated author(s), has not been published before elsewhere. It contains no unlawful statements, their co-authors authorize them to enter into these arrangements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab has a spirit to disseminate the published articles as free as possible. Under the Creative Commons license, the journal permits users to copy, distribute, display, remix, transform, and build upon the material for any purpose. Users will also need to attribute authors and Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab to distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
4. Rights of Authors
Authors retain their rights to the published works, in these following rights;
Authors hold the copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
Authors hold the right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
Authors hold the right to reproduce the article for its own purposes,
Authors posess the right to self-archive the article or upload it on the author's social media account or website with the link to the journal.
5. Co-Authorship
If more than one author jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will only communicate with the corresponding author.
6. Miscellaneous
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is completed. The journal editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that seems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers.