Efektivitas Penggunaan Fun Arabic Student Sheet (FARASSHEE) sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Ulangan Harian Siswa Kelas V Sekolah Dasar Muhammadiyah Ambarbinangun Tahun Ajaran 2019/2020
DOI:
https://doi.org/10.18196/mht.v3i2.10539Keywords:
Efektivitas, Lembar Kerja Siswa, Bahasa ArabAbstract
Latar belakang dari penelitian ini adalah terdapat permasalahan yang terjadi pada pelaksanaan evaluasi pembelajaran bahasa Arab di SD Muhammadiyah Ambarbinangun yaitu siswa masih membutuhkan bantuan guru dalam mengerjakan ulangan harian. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektivitas penggunaan Fun Arabic Student Sheet (FARASSHEE) sebagai alat evaluasi pembelajaran yang digunakan pada pelaksanaan ulangan harian bahasa Arab kelas 5 di Sekolah Dasar Muhammadiyah Ambarbinangun. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif dengan model pre-eksperimen one shot case study. Sampel pada penelitian ini adalah siswa kelas 5 B yang berjumlah 29 orang. Peneliti menggunakan teknik pengumpulan data seperti observasi, wawancara, tes, dan dokumentasi. Penelitian ini menggunakan uji validitas konten dan seluruh butir soal pada FARASSHEE terbukti valid. Hasil uji realibilitas menunjukkan koefisien realibilitas sebesar 0,617 dan dinyatakan realiabel. Penelitian ini menggunakan uji paired samples t test dalam menguji hipotesis. Hasil penelitian menunjukkan: Setelah menggunakan FARASSHEE total nilai rata-rata ulangan harian siswa kelas 5 B meningkat menjadi 67.41. Kemudian menggunakan uji paired sample t test dengan tingkat kepercayaan 95% diperoleh nilai Sig. (2-tailed) sebesar 0,001. Perolehan nilai korelasi antara kedua sampel adalah 0,516 dengan nilai signifikansi 0,004 (kurang dari 0,005). Hal ini menyatakan bahwa terdapat hubungan dan peningkatan hasil antara nilai ulangan harian sebelum menggunakan FARASSHEE dan setelah menggunakannya.
References
Di-Lee, Che. 2014. "Worksheet,Usage,Reading Achievement,Classes' Lack of Readiness, and Science Achievement: A Cross-Country Comparison." International Journal of Education in Mathematics, Science and Techonology 2, no. 2.
Edam, Nia Septiani, Pangemanan Sofia, dan Josef Kairupan. 2018. "Efektivitas Program Cerdas Command Center Sebagai Media Informasi Masyarakat Dalam Rangka Pelayanan Publik (Studi di Kantor Walikota Manado)." Jurnal Jurisan Ilmu Pemerintahan Fakultas Ilmu Sosial dan Politik (Universitas Sam Ratulangi) 1, no. 1.
Enggarwati, Nur Sasi. 2015. "Kesulitan Guru SD Negeri Glagah Dalam Mengimplementasikan Penilaian Autentik Pada Kurikulum 2013." Jurnal Pendidikan Guru dan Sekolah Dasar 12.
Fitriani, Ida, Rustiyarso, dan Okianna. 2013. "Analisis Pemanfaatan Lembar Kerja Siswa Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sosiologi SMA." Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa 2, no. 10.
Izza, Aini Zulfa, Mufti Falah , dan Siska Susilawati. 2020. " Studi Literatur: Problematika
Evaluasi Pembelajaran Dalam Mencapai Tujuan Pendidikan Di Era Merdeka Belajar". Jurnal Konferensi Ilmiah Pendidikan Universitas Pekalongan.
KBBI Daring. April 20, 2020. https://kbbi.kemendikbud.go.id/entri/pembelajaran.
KBBI Daring. April 20, 2020. https://kbbi.kemendikbud.go.id/entri/Alat.
Magdalena, Lena, Ayuni Alfiani Nurkholifah, dan Muhammad Hatta. 2015. "Aplikasi Ulangan Harian Menggunakan Systematic Random Sampling Berbasis WEB Studi Kasus: SMKN I Bulukamba Brebes." Jurnal Digit 5, no. 2.
Majid, Abdul. 2011. "Perencanaan Pembelajaran Mengembangkan Kompetensi Guru". Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Pane Aprida, dan Muhammad Darwis Dasopang. 2017. "Belajar Dan Pembelajaran".
Jurnal FITRAH: Kajian Ilmu-ilmu Keislaman Vol. 03 No. 2.
Riadi, Akhmad. 2017. "Problematika Sistem Evaluasi Pembelajaran". Ittihad Jurnal
Kopertais Wilayah XI Kalimantan Volume 15 No.27.
Salirawati, Das. 2019. Penyusunan dan Kegunaan LKS. Yogyakarta: UNY Press.
Sugiono, Sugiono. 2018. Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung: Alphabeta.
Sulistiasih, Sulistiasih. 2018. Evaluasi dan Asesmen Pembelajaran SD. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. By submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy.
1. License
The use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution 4.0 International License.
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by the stated author(s), has not been published before elsewhere. It contains no unlawful statements, their co-authors authorize them to enter into these arrangements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab has a spirit to disseminate the published articles as free as possible. Under the Creative Commons license, the journal permits users to copy, distribute, display, remix, transform, and build upon the material for any purpose. Users will also need to attribute authors and Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab to distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
4. Rights of Authors
Authors retain their rights to the published works, in these following rights;
Authors hold the copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights,
Authors hold the right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books,
Authors hold the right to reproduce the article for its own purposes,
Authors posess the right to self-archive the article or upload it on the author's social media account or website with the link to the journal.
5. Co-Authorship
If more than one author jointly prepared the article, any author submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will only communicate with the corresponding author.
6. Miscellaneous
Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is completed. The journal editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing, and usage that seems appropriate. The author acknowledges that the article may be published to be publicly accessible, and such access will be free of charge for the readers.