The Impact of Folklore-Based Storytelling on Empathy Behavior in Kindergarten Children
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adityamurti, E., & Ghozali, I. (2017). Pengaruh Penghindaran Pajak dan Biaya Agensi terhadap Nilai Perusahaan. Diponegoro Journal Of Accounting, 6(3), 1–12.
Amrullah, S. A. (n.d.). Pengaruh Metode Storytelling Terhadap Sikap Empati Anak Di Kelompok B TK Al-Khairaat Parigi. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi. 323.
Anggraeni, D., & Rafiyanti, S. (2022). Pengaruh Dongeng terhadap Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2485–2490.
Bella, Y., Suhendri, H., & Ningsih, R. (2019). Peranan Metode Pembelajaran The Power Of Two Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Jurnal Penelitian Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(2), 129–135.
Borba, M. (2001). Building Moral Intelligence, The Seven Essential Virtues That Teach Kids To Do The Right Thin. Jossey-Bas.
Bratitsis, T. dan P. Z. (2020). From Early Childhood To Special Education: Interactive Digital Storytelling As A Coaching Approach For Fostering Social Empathy. Journal Elsevier, 5(2).
Burgess, S. (2022). Empathy and Narrative: A Discussion of Contemporary Stories from Childcare and Healthcare International Electronic. Journal of Elementary Education, 15(5).
Cummings, J. J., & Cahill, T. J. (2021). Effects of Immersive Storytelling on Affective, Cognitive and a Associative Emphaty: The Mediating Role of Presence. Jurnal Research Gate, 2(5).
Djuko, R. U. (2021). Meningkatkan Minat Membaca pada Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita Dengan Gambar di PAUD Andini Kelurahan Bulotadaa Timur Kecamatan Sipatana Kota Gorontalo. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(4), 129–136.
Gusmayanti, E., & Dimyati, D. (2021). Analisis Kegiatan Mendongeng dalam Meningkatkan Perkembangan Nilai Moral Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 903–917.
Hoffman, M. L. (1997). The Contribution Of Empathy To Justice And Moral Judgment. Cambridge University Press.
Inawati, A. (2017). Strategi Pengembangan Moral dan Nilai Agama Untuk Anak Usia Dini Asti Inawati (Vol. 3, Issue 1, pp. 51–64).
Izzati, L., & Yulsyofriend. (2020). Pengaruh Metode Bercerita dengan Boneka Tangan Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 472–481.
Junaidi, J., & Taufiq, T. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Group Investigation (GI) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Delima. Jurnal Sosial Humaniora Sigli, 4(1), 87–93.
L, H. M. (2000). Emphaty and Moral Development: Implication For Caring and Justice. Cambridge University Press.
Manurung, M., & Simatupang, D. (2019). Meningkatkan Konsentrasi Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Penggunaan Metode Bercerita di TK ST Theresia Binjai. Jurnal Usia Dini, 5(1), 58–75.
Mcdonald, N. M., & Messinger, D. S. (2013). The Development of empathy: how, when and why. Free Will, Emotions, and Moral Actions: Philosophy and Neuroscience in Dialogue.
Miller, E. (2010). Theories of Story and Storytelling. World Storytelling Institute.
Moreno, M. (2020). Developing Empathetic Leaders through Storytelling: The Global Citizen Story Exercise. Organizational Aesthetics Journal, 9(1).
Ni Made Wulan Sri Tarini, K. A. (2018). Pengaruh metode bercerita menggunakan cerita rakyat terhadap perilaku empati anak kelompok B. e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha.
Overgaauw, S., Rieffe, C., Broekhof, E. C., E.A., & Güroğlu, B. (2017). Assessing empathy across childhood and adolescence: Validation of the Empathy Questionnaire for Children and Adolescents (EmQue-CA. Frontiers in Psychology, 8, 870.
Ramdhan, M. (2021). Metode Penelitian. Cipta Media Nusantara.
Rieffe, C., Ketelaar, L., & Wiefferink, C. H. (2010). Assessing empathy in young children: Construction and validation of an Empathy Questionnaire (EmQue. Research Gate.)
Rose Mini Agoes Salim, D. A. (2023). Bercerita dengan Boneka Tangan untuk Meningkatkan Empati Anak 4-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Shapiro, L. (2004). 101 Ways toTeach Children Social Skill. United States of America: The Guidance Group.
Solow, K. (2021). Using Children’s Books to Build Empathy in Children. Journal Digital Commons, 5(1).
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Cetakan ke 22. Afabeta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Syamsiyah, N., & Hardiyana, A. (2022). Implementasi Metode Bercerita sebagai Alternatif Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 1197–1211.
Tarini, N. M. W. S., Putra, Ika., & Tirtayani, L. A. (2018.). Pengaruh Metode Bercerita Menggunakan Cerita Rakyat Terhadap Perilaku Empati Anak Kelompok B. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 1–10.
DOI: https://doi.org/10.18196/ijiep.v5i1.22589
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 International Journal of Islamic Educational Psychology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
International Journal of Islamic Educational Psychology
The content of this website is licenced under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) licence.
OFFICE:
Doctoral Program of Islamic Educational Psychology
Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Jl. Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55183 Indonesia
Email: ijiep_journal@umy.ac.id
Phone: +62274 387656 Ext. 267