Pemerolehan Morfologi Bahasa Jepang pada Anak Hasil Pernikahan Lintas Negara
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adnyani, N. L. P. S., Beratha, N. L. S., Pastika, I. W., & Suparwa, I. N. (2018). The development of verbal morphology and word order in an Indonesian-German bilingual child: A case study. Topics in Linguistics, 19(1), 33-54. https://doi.org/10.2478/topling-2018-0003
Adnyani, N. L. P. S., & Pastika, I. W. (2016). Phonological development in the early speech of an Indonesian-German bilingual child. Research in Language, 14(3), 329-350. https://doi.org/10.1515/rela-2016-0017
Chaer. (2011). Psikolinguistik- kajian teoretik. Rineka Cipta.
Chaer. (2012). Linguistik umum. Rineka Cipta.
Chomsky, N. (1975). Studies on semantics in generative grammar. Mouton.
Dardjowidjojo, S. (2003). Pengajaran, pembelajaran, dan pemerolehan bahasa asing. Yayasan Obor.
Dardjowidjojo, S. (2014). Psikolinguistik: Pengantar pemahaman bahasa manusia. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.
Sulistio, D. J. (2015). Pembentukan kata waseigo dalam bahasa Jepang. Universitas Kristen Maharani Bandung Press.
Situmorang, H. (2007). Pengantar lingusitik bahasa Jepang. USU Press.
Hamidah, I. (2018). Pemerolehan bahasa pada anak usia 3,5 tahun berdasarkan aspek fonologi. Jurnal Ilmiah SPS Pendidikan Bahasa Indonesia, 1(1).
Itani-Adams, Y., Iwasaki, J., & Kawaguchi, S. (2017). Similarities and differences between simultaneous and successive bilingual children: Acquisition of Japanese morphology. International Journal of Applied Linguistics & English Literature, 6(7). http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.6n.7p.268
Koizumi, T. (1993). Nihonggo kyoushi no tame no gengogaku nyuumon. Taishuukan Shoten.
Kridalaksana, H. (2009). Pembentukan kata dalam bahasa Indonesia. PT Gramedia Pustaka Utama.
Meisel, J. M. (2011). First and second language acquisition: Parallels and differences. Cambridge University Press.
Meiske, M. (2020). Pemerolehan bahasa anak usia 4 tahun (bidang semantik). Frasa: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra dan Pengajarannya, 1(2).
Shirakawa, M. (2013). Experimental study of morphological case making knowlegde in Japanese-English bilingual Children. University of Canterbury.
Romaine, S. (2002). The impact of language policy on endangered languages. IJMS: International Journal on Multicultural Societies, 4(2), 194-212.
Sudaryanto. (2015). Metode dan aneka teknik analisis bahasa: Pengantar penelitian wahana kebudayaan secara linguistik. Universitas Sanata Dharma.
Sudjianto, S. & Dahidi, A. (2012). Pengantar linguistik bahasa Jepang. Kesaint Blanc.
Sumaryanti, L. (2011). Peran lingkungan terhadap perkembangan bahasa anak. MUADDIB: Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(1), 72–89. https://doi.org/10.24269/muaddib.v7n1.2017.72-89
Tamamura, F. (2001). Nihongogaku no monabu no hito no tameni. Sekaiishishousa.
Tsujimura, N. (2000). An introduction to Japanese linguistics. Blackwell Publishers Ltd.
Verhaar. (2012). Asas-asas linguistik umum. Gajah Mada University Press.
Yogatama, A. (2011). Pemerolehan bahasa pada anak usia 3 tahun ditinjau dari sudut pandang morfosintaksis. Lensa: Kajian Kebahasaan, Kesusastraan, dan Budaya, (1)1, 66-77.
DOI: https://doi.org/10.18196/jjlel.v6i1.12394
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Ernayati Gusruh, Didik Nurhadi, Roni Roni
Editorial Office
Journal of Japanese Language Education and Linguistics
KH Ibrahim Building (E6) First Floor, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Jalan Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta, 55183
email: jjlel.pbj@umy.ac.id
Phone: +62 274 387656, ext. 459
Department of Japanese Language Education, Faculty of Language Education, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.