Development of Learning Media Based on Augmented Reality (AR) Instagram Filter in Shokyu Hyoki 1

Wiranto Aji Dewandono, Ulfah Sutiyarti, Febi Ariani Saragih

Abstract


This research aims to provide educational materials for Shokyu Hyoki 1 by utilizing augmented reality filters on Instagram. Utilizing the Sadiman paradigm for media creation. A structured questionnaire was utilized to gather data from 64 students in the class of 2023 enrolled in the Japanese Language Education program at the Faculty of Cultural Sciences, Universitas Brawijaya. The utilization of Augmented Reality (AR) learning tools through Instagram filters was determined to be effective and beneficial for teaching Shokyu Hyoki 1 content. The student response questionnaire shows a high level of approval for the creation of educational materials utilizing augmented reality Instagram filters, scoring 79.5%. This indicates that the media is successful in improving student comprehension and enthusiasm.


Keywords


Instagram Filters; Kanji; Learning Media

Full Text:

PDF

References


Anggraini, S. Y., Supriatna, A. R., & Soleh, D. A. (2021). Pengembangan filter game edukasi berbasis instagram pada muatan IPA Kelas V Sekolah Dasar. Optika: Jurnal Pendidikan Fisika, 5(2), 145-151.

Arsyad, A. (2013). Media pembelajaran. Rajagrafindo Persada.

Aryani, I. D., & Murtiariyati, D. (2022). Instagram sebagai media promosi dalam meningkatkan jumlah penjualan pada A.D.A souvenir project. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis Indonesia, 2(2). https://doi.org/10.32477/jrabi.v2i2.479

Cholifah, S., & Fanani, U. (2022). Efektivitas penggunaan media filter instagram story dalam penguasaan kosakata transportasi bahasa mandarin siswa kelas X Aph SMK 17 Agustus 1945 Surabaya tahun ajaran 2022-2023. Jurnal Pendidikan Bahasa Mandarin UNESA, 1(1), 313-319. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/manadarin/article/view/56622

Kustari, D. (2021). Pemanfaatan game edukasi dalam pembelajaran jarak jauh. Https://Bbpmpjateng.Kemdikbud.Go.Id/Pemanfaatan-Game-Edukasi-Dalam-Pembelajaran-Jarak-Jauh/.

Janani, Z., & Nur, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran dalam materi faktorisasi bentuk aljabar melalui pemanfaatan aplikasi instagram pada siswa Sekolah Menengah Pertama. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 5(1), 42-51. http://dx.doi.org/10.23917/bppp.v5i1.22940

Hasanah, A. (2021). Evaluasi pembelajaran. CV Media Sains Indonesia.

Maghfiroh, W. (2020). Dampak teknologi informasi (IT) terhadap dunia pendidikan. Prosiding Pascasarjana IAIN Kediri, 3, 14.

Riduwan. (2009). Skala pengukuran variabel-variabel penelitian. Alfabeta.

Utami, R. P., Probosari, R. M., & Fatmawati, U. (2015). Pengaruh model pembelajaran project based learning berbantu instagram terhadap kemampuan berpikir kreatif siswa kelas X SMA Negeri 8 Surakarta. Bio-Pedagogi, 4(1), 47–52. https://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pdg/article/view/7335

Sadiman, A. S. (2009). Media Pendidikan; Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Rajagrafindo.

Saepudin. (2018). Teori linguistik dan psikologi dalam pembelajaran bahasa. AL-ISHLAH.

Sinatrya, P., & Aji, S. U. (2022). Efektivitas model pembelajaran flipped classroom daring menggunakan media sosial instagram di Kelas X SMK. Primatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 81-90. https://doi.org/10.30872/primatika.v9i2.368

Sudjana, N., & Ahmad, R. (2009). Media pengajaran. Sinar Baru Algesindo.

Tarigan, H. G. (2008). Menulis sebagai keterampilan berbahasa. Angkasa.

Wibowo, A. B., Nurani, S., & Akhirina, T. Y. (2022). Analisis perilaku backchannel dalam latihan percakapan bahasa Inggris siswa kelas XII SMK Atlas Cimanggis Depok. Research and Development Journal of Education, 8(2), 825-851. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i2.14272

Wright, A. (1981). Games for language learning. Cambridge University Press.




DOI: https://doi.org/10.18196/jjlel.v8i1.20628

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Wiranto Aji Dewandono, Ulfah Sutiyarti, Febi Ariani Saragih

 

 

Editorial Office

Journal of Japanese Language Education and Linguistics

KH Ibrahim Building (E6) First Floor, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Jalan Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta, 55183

email: jjlel.pbj@umy.ac.id

Phone: +62 274 387656, ext. 459

Department of Japanese Language Education, Faculty of Language Education, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta




                                                                                                                        Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.