Management Environmental Language of Usbu' Arabiy MTSN 6 Ponorogo at Pusdiklat Unida Gontor

Riski Janu Saputra, M. Syahrul Anwar, Naufal Fikri

Abstract


Bi'ah 'arabiyah is an Arabic-speaking environment, where one interacts with other people and uses the means of communication, namely Arabic. The phenomena found by researchers at MTs N 6 Ponorogo that teaching language in madrasas has several problems, including the lack of students who are able to speak Arabic and learning outside the classroom that is less interesting. This study aims to: describe the management of the Arabic language environment on the Usbu' Arabiy MTsN 06 Ponorogo agenda at the UNIDA Gontor Education and Training Center and describe the requirements and principles for establishing the Usbu' Arabiy Arabic language environment at MTSN 06 Ponorogo at the UNIDA Gontor Education and Training Center. The research methodology used in this research is a qualitative approach with literature studies or literature studies and case studies. The data collection process was carried out using the observation method and interviews with several teachers from the UNIDA Gontor Education and Training Center. Data analysis applied in this research is descriptive analysis. The results of the study stated that the activities at Usbu' Arabi were Giving Mufrodat, Formal Class Learning, Repetition and memorizing vocabulary, Language Skills, Rihlah Lughawiyah, Daily Study, Language Court, and Language Festival and supported by committees and teachers whose Arabic competence was appropriate in create an active and engaging language environment.

 


Keywords


Management; Language Environment; Usbu' Arabiy; Pusdiklat UNIDA

Full Text:

PDF

References


Alam, R. A. S. F. S. 2019. Implementasi Program Pemantapan Bahasa Arab Dan Shahsiah Mahasiswa Istanbul Sabahattin Zaim Universitesi (Izu) Tahun 2019. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 5(5), 191–198.

Arsyad, M. Husni. 2019. "Metode-Metode Pembelajaran Bahasa Arab Berdasarkan Pendekatan Komunikatif Untuk Meningkatkan Kecakapan Berbahasa". Shaut Al Arabiyyah, Volume 7, No. 1, 13. https://doi.org/10.24252/saa.v1i1.8269

Awwaludin, Muhammad, Stevan Malik, dan Nopri Dwi Siswanto. 2022. "Pembentukan Lingkungan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab pada Pesantren Bahasa Arab (MIM LAM)". Definisi: Jurnal Agama Dan Sosial-Humaniora, Volume 1, No. 1, 55–64. https://doi.org/10.1557/djash.v1i1.16716

Fitriati, Mariza, Rahmat Sahputra, dan Ira Lestari. 2019. "Pengaruh Pembelajaran Berbasis Lingkungan terhadap Sikap Peduli Lingkungan pada Materi Pencemaran Lingkungan". Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa, Volume 8, No. 1. http://dx.doi.org/10.26418/jppk.v8i1.30614

Habibah, N. 2016. "Lingkungan Artifisial dalam Pembelajaran Bahasa Arab". Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, Volume 3, No. 2, 173–196.

Hidayat, A. 2012. "Bi’ah Lughawiyah (Lingkungan Berbahasa) dan Pemerolehan Bahasa (Tinjauan tentang Urgensi Lingkungan Berbahasa dalam Pemerolehan Bahasa)". Jurnal Pemikiran Islam; Volume. 37, No. 1 Januari-Juni 2012, 35–44.

Huda, K. 2010. "Pembelajaran Bahasa Arab dengan Cooperative Learning". Jurnal Edukasi, Volume 9, No. 3, 32–33.

Insaniyah, Anyes Latifatul, Diana Novitasari, dan Ulva Nurjanah. 2021. "Optimalisasi Manajemen Strategi Program Biah Arabiyah Di Pondok Pesantren Darusalam Blokagung Banyuwangi". Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Darussalam (JMPID), Volume 3, No. 1, 157–175. https://doi.org/10.30739/jmpid.v3i2.1148

Jannah, Fithrotul, Rikza Yuniasti, Khawil Maali, dan Zakiyah Arifa. 2018. "Pengembangan Program Bahasa Arab Menuju Persaingan Global: Studi Kasus di TAZKIA International Islamic Boarding School". At Ta’dib; Journal of Pesantren Education, Volume 13, No. 2, 1–16.

Nasution, Sahkholid. 2020. "Pembentukan Lingkungan Bahasa ARAB Di Perguruan Tinggi Keislaman Islam". In Zulheddi (Ed.), Perdana Publishing (Pertama, Vol. 4, Issue 1). Perdana Publisher Medan.

Purba, Andiopenta. 2013. "Peranan lingkungan bahasa dalam pemerolehan bahasa kedua". Pena: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Volume 2, No. 2.

Rahman, Aulia. 2021. "Peran Lingkungan Bahasa Arab dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan". Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat, Volume 1, No. 1, 83–92.

Ramdhani, Muhammad Ali. 2017. "Lingkungan Pendidikan dalam Implementasi Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan UNIGA, Volume 8, No. 1, 28–37.

Rini, Fitri Setyo, Muhammad Abdul Wahid Ahsan, dan Arifandhy Aldini. 2021. "Problematika Pembelajaran Bahasa Arab: Studi Kasus Peserta Program Kaderisasi Ulama (PKU) Gontor Tahun 2021". Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, No. 7, 463–471.

Rizqi, M. Rizal. 2017. "Resonansi Bi’ah Lughawiyyah dalam Meningkatkan Akuisisi Bahasa Arab". Dar El-Ilmi, Volume 4, No. 2, 89–105.

Suardi, Indah Permatasari, Syahrul Ramadhan, dan Yasnur Asri. 2019. "Pemerolehan Bahasa Pertama pada Anak Usia Dini". Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Volume 3, No. 1, 265. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.160

Suryadarma, Yoke, dan Ibnu Fitrianto. 2018. Analisis Tingkat Kepuasan Peserta Progam Pemantapan Bahasa Arab dan Shahsiah (Kembara) ke 4 Mahasiswa Kolej Universiti Islam Antar Bangsa Selangor (Kuis) Tahun 2018. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV, 358–368.

Unsi, Baiq Tuhfatul. 2015. "Kemahiran berbicara Bahasa Arab Melalui Penciptaan Lingkungan Bahasa". Tafáqquh: Jurnal Penelitian Dan Kajian Keislaman, Volume 3, No. 1, 123–141. https://doi.org/10.52431/tafaqquh.v3i1.42




DOI: https://doi.org/10.18196/mht.v5i2.18173

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Riski Janu Saputra, M. Syahrul Anwar, Naufal Fikri

 

 

 

 

Editorial Office

Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab

KH. Ibrahim Building (E6), First Floor, Universitas Muhammadiyah Yogyakarta

Jalan Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55183

Phone: +62 274 387656, ext. 449

Email: maharat@umy.university

---------------------------------------------------------------------------------------------

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.