Spiritualization of Child Education in the Qur'anic Sufism Perspective in the Covid-19 Era
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abdullah, R., & Saiful, I. (2019). Pendidikan karakter dalam tafsir almisbah surat alisra’ ayat 23- 24 dan surat luqman ayat 12-19. Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 1-26
Akbar, A. K. (2015). Hermeneutika versus ta’wil (studi komparatif). Kalimah, 13(1), 45–62. http://dx.doi.org/10.21111/klm.v13i1.278
Anna, D. N. (2018). Metode sains menurut Ian G. Barbour dan sumbangannya terhadap pengkajian islam. Religi Jurnal Studi Agama-Agama, 4(1), 44-65. https://doi.org/10.14421/rejusta.2018.1401-03
Ar-razy, F. (1420). Mafatihul Ghaib / Tafsir Al-kabir. Dar Ihya’ At-turats al-’Araby.
Awaliyah, T., & Nurzaman, N. (2018). Konsep pendidikan akhlak menurut Sa’id Hawwa. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 6(1), 23-38. https://doi.org/10.36667/jppi.v6i1.152
Baqi’, M. F. A. (1987). Al-Mu’jam al-Mufakhras li alfaz al-Qur’an al-Karim. Dar al-Fikr.
Bravo, V. (2018). H.G. Gadamer: Hermeneutics and the processes of comprehension. Utopia y Praxis Latinoamericana. 23(Extra 3), 188–193. https://doi.org/10.5281/zenodo.2427557
Darmawan, D. (2016). Kajian hermeneutika terhadap fenomena dan teks agama. Holistic Al-Hadis, 2(1), 1-24. http://dx.doi.org/10.32678/holistic.v2i1.923
Gani, A. (2019). Pendidikan tasawuf dalam pembentukan kecerdasan spiritual dan akhlakul karimah. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 275-286. https://doi.org/10.24042/atjpi.v10i2.5847
Grece, S. Y., & Latrini, M. Y. (2016). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, kecerdasan intelektual dan independensi pada kinerja auditor. E-Jurnal Akuntansi, 16(2), 10034-1062.
Halstead, J. M. (2004). An islamic concept of education. Comparative Education, 40(4), 517–529. https://doi.org/10.1080/0305006042000284510
Hamzah, R., Isa, K. M. D., & Janor, R. M. (2010). Spiritual education development model. Journal of Islamic and Arabic Education, 2(2), 1–12.
Hanif, M. (2018). Hermeneutika Hans-Georg Gadamer dan signifikansinya terhadap penafsiran Al-Qur’an. Maghza: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir, 2(1), 93-108. https://doi.org/10.24090/maghza.v2i1.1546
Hasibuan, A. (2017). Nilai tasawuf dalam al-quran dan hadis restorasi pemikiran dakwah. Hikmah, 11(1), 75-98. https://doi.org/10.24952/hik.v11i1.709
Herliandry, L. D., Nurhasanah, N., Suban, M. E., & Kuswanto, H. (2020). Pembelajaran pada masa pandemi Covid-19. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Herliandry, L. D., Nurhasanah, Suban, M. E., & Heru, K. (2020). Transformasi media pembelajaran pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Teknologi Pendidikan, 22(1), 65-70. https://doi.org/10.21009/jtp.v22i1.15286
Indriya, I. (2020). Konsep tafakkur dalam alquran dalam menyikapi coronavirus Covid-19. SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 7(3). https://doi.org/10.15408/sjsbs.v7i3.15050
Ilmi, Z., Darma, D. C., & Azis, M. (2020). Independence in learning, education management, and industry 4.0: Habitat Indonesia during Covid-19. Journal of Anthropology of Sport and Physical Education, 4(4), 63-66. http://dx.doi.org/10.26773/jaspe.201010
Irawan, R. (2020). Metode kontekstual penafsiran al-qur’an perspektif Fazlur Rahman. Al-Dzikra: Jurnal Studi Ilmu Al-Qur’an Dan Al-Hadits, 13(2), 171-194. https://doi.org/10.24042/al-dzikra.v13i2.4164
Jannah, A. R., Jatimi, A., Heru, M. J. A., Munir, Z., & Rahman, H. F. (2020). Kecemasan pasien Covid-19: A systematic review. Jurnal Penelitian Kesehatan, 11, 33-37. http://dx.doi.org/10.33846/sf11nk406
Kamil, I. (2020). Mendikbud Nadiem: 94 Persen Siswa Masih Akan Belajar dari Rumah. Kompas.Com.
Kannan, S., Shaik Syed Ali, P., Sheeza, A., & Hemalatha, K. (2020). Covid-19 (Novel Coronavirus 2019) - recent trends. European Review for Medical and Pharmacological Sciences, 24(4), 2006-2011. https://doi.org/10.26355/eurrev_202002_20378
Kaṡīr, I. (1419). Tafsir al-Qur’an al-’Adzim. Dar al-Kitab al- ‘ Ilmiyah.
Lailiyah, I., & Ridlwan, B. (2020). Peran wanita karir dalam pendidikan islam. AL-MISBAH (Jurnal Islamic Studies), 8(2), 74-78. https://doi.org/10.26555/al-misbah.v8i2.1151
Momtazmanesh, S., Ochs, H. D., Uddin, L. Q., Perc, M., Routes, J. M., Vieira, D. N., Al-Herz, W., Baris, S., Prando, C., Rosivall, L., Abdul Latiff, A. H., Ulrichs, T., Roudenok, V., Aldave Becerra, J. C., Salunke, D. B., Goudouris, E., Condino-Neto, A., Stashchak, A., Kryvenko, O., Rezaei, N. (2020). All together to fight Covid-19. The American Journal of Tropical Medicine and Hygiene, 102(6), 1181-1183. https://doi.org/10.4269/ajtmh.20-0281
Mufaziah, E., & Fauziah, P. (2020). Kendala orang tua dalam mendidik anak usia dini pada saat pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1045-1051. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.746
Muh. Mustakim, Syamsul Arifin, Moh Nurhakim, A. I. (2020). Spiritualisasi Pendidikan Qur’ani. Pasific Press.
Muhtadi. (2017). Peran orang tua terhadap pembinaan akhlak anak dalam perspektif pendidikan islam. Sumbula: Jurnal Studi Keagamaan, Sosial Dan Budaya, 2(2), 653-669
Nafisah, F. T., & Zafi, A. A. (2020). Model pendidikan karakter berbasis keluarga perspektif islam di tengah pendemi Covid-19. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.21274/taalum.2020.8.1.1-20
Nor, M. R. M., & Malim, M. (2014). Revisiting islamic education: The case of Indonesia. Journal for Multicultural Education, 8(4), 261–276. https://doi.org/10.1108/JME-05-2014-0019
Norasid, M. A., & Abdullah, M. (2019). Gagasan pembangunan modal insan rabbani oleh Sa‘īd Ḥawwā dalam al-Asās fī al-Tafsīr: Ke arah pemerkasaan kader dakwah. Journal of Usuluddin, 47, 25-48. https://doi.org/10.22452/usuluddin.sp2019no1.2
Parhan, M. (2020). Aktualisasi peran ibu sebagai madrasah pertama dan utama bagi anak di era 4.0. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 4(2), 157-174. https://doi.org/10.32934/jmie.v4i2.193
Pavone, I. R. (2020). La pandemia globale di covid-19: riflessioni sul ruolo dell’oms. BioLaw Journal, 1S, 459-482. http://dx.doi.org/10.15168/2284-4503-603
Quṭb, S. (2000). Tafsir fi Zilali al-Qur’an. Gema Insani Press.
Rahman, S. M. H. S. A. (2017). Tazkiyah al-nafs menurut ahli tasawuf. Jurnal Qalbu, 1(5).
Rohman, A. (2020). Implementasi teori pembelajaran blended learning dalam menyeimbangkan kapabilitas belajar pada era digital (Studi Kasus di Prodi PAI Universitas Alma Ata Yogyakarta). An-Nuha : Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya Dan Sosial. https://doi.org/10.36835/annuha.v7i1.343
Rouzi, K. S., Afifah, N., Hendrianto, C., & Desmita, D. (2020). Establishing an islamic learning habituation through the prophets’ parenting styles in the new normal era. International Journal of Islamic Educational Psychology, 1(2), 101-111. https://doi.org/10.18196/ijiep.v1i2.9638
Santi, S. (2018). Relasi agama dan sains menurut Seyyed Hossein Nasr dan Ian G Barbour. Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains.
Shihab, M. Q. (2011). Tafsir Al-Misbah: pesan, kesan dan keserasian Al-Qur’an. Penerbit Lentera Hati.
Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap dunia pendidikan. Jurnal Kajian Ilmiah, 1(1), 73 - 80. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.265
Suharini, E., Kurniawan, E., & Ichsan, I. Z. (2020). Disaster mitigation education in the COVID-19 pandemic: A case study in Indonesia. Sustainability, 13(6), 292-298. https://doi.org/10.1089/sus.2020.0053
Suhendro, E. (2020). Strategi pembelajaran pendidikan anak usia dini di masa pandemi Covid-19. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(3), 133-140. https://doi.org/10.14421/jga.2020.53-05
Sumantyo, F. D. S. (2020). Pendidikan Tinggi di masa dan pasca Covid-19. Jurnal Kajian Ilmiah. https://doi.org/10.31599/jki.v1i1.266
Suud, F. M., Gaffar, A., Rouzi, K. S., & Chaer, M. T. (2020). The role of islamic counselling in pandemic Covid 19: a conceptual study for developing positive emotion of parents and children. KONSELING RELIGI Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 11(1), 18-35. http://dx.doi.org/10.21043/kr.v11i1.7705
Tarmizi, T. (2017). Pendidikan rohani dalam al-Quran. Fitrah:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 2(2), 123. https://doi.org/10.24952/fitrah.v2i2.477
Wardani. (2017). Metodologi tafsiral-qur’an di indonesia.
Waston. (2014). Hubungan sains dan agama: refleksi filosofis atas pemikiran Ian G. Barbour. PROFETIKA, Jurnal Studi Islam, 15(1), 76-89.
Widayati, N., & Ristiyana, R. (2019). Pengaruh kecerdasan emosional, kecerdasan spiritual, kecerdasan sosial, dan perilaku belajar terhadap tingkat pemahaman akuntansi. Jurnal Penelitian Dan Karya Ilmiah, 19(2), 194-209. https://doi.org/10.33592/pelita.vol19.iss2.121
Wisri, W., & Mughni, A. (2016). Paradigma dasar fenomenologis, hermeneutika dan teori kritis. Lisan Al-Hal: Jurnal Pengembangan Pemikiran Dan Kebudayaan, 10(1), 5-20. https://doi.org/10.35316/lisanalhal.v10i1.109
Yasin, A. F. (2018). Wanita karir dan problem pendidikan anak. Ulul Albab Jurnal Studi Islam, 3(2), 105-120. https://doi.org/10.18860/ua.v3i2.6110
Zainol, N. Z. N. (2019). Sumbangan Sheikh Sa’id Hawwa (1935-1989): Sorotan awal proses tazkiyah al-nafs sebagai wadah pembersihan jiwa. Teraju, 1(02), 73-78. https://doi.org/10.35961/teraju.v1i02.61
DOI: https://doi.org/10.18196/ijiep.v2i1.11132
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 International Journal of Islamic Educational Psychology
License URL: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
International Journal of Islamic Educational Psychology
The content of this website is licenced under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) licence.
OFFICE:
Doctoral Program of Islamic Educational Psychology
Universitas Muhammadiyah Yogyakarta
Jl. Brawijaya, Tamantirto, Kasihan, Bantul, Yogyakarta 55183 Indonesia
Email: ijiep_journal@umy.ac.id
Phone: +62274 387656 Ext. 267